Naturskyddsföreningen

Sista varningen till svenska regeringen – ändra vargpolitiken nu!

Pressmeddelande   •   Jun 16, 2011 15:27 CEST

Trots vissa insatser har Sverige ännu inte anpassat sin politik för att skydda hotade vargar till EU:s naturskyddsregler. Efter rekommendation från EU:s miljökommissionär Janez Potočnik har kommissionen därför beslutat att skicka ett så kallat motiverat yttrande till Sverige och uppmana landet att ändra sin vargpolitik. Sverige har två månader på sig att rätta sig efter reglerna. Om man inte gör det detta kan kommissionen föra ärendet vidare till EU-domstolen.

- Nu ligger regeringen pyrt till. Den ska bli intressant att se när den inser att den är helt fel ute med sin rovdjurspolitik. Trots att EU-kommissionen gång på gång, på punkt efter punkt, ger Sverige kritik för att inte uppfylla kritierierna för hur man bevarar en rovdjursstam så klamrar sig regeringen krampartat sig fast vid sin politik, säger Naturskyddsföreningens ordförande Mikael Karlsson.

EU-kommissionen menar att det främst kvarstår frågetecken kring:

• Upprepad licensjakt på en strikt skyddad och hotad art utan att villkoren för undantag i EU-lagstiftningen uppfylls.
  • Effektiva åtgärder för att hantera den höga inavelsnivån i populationen genom att naturlig vargmigration till Sverige underlättas eller genom aktiv förflyttning av vargar.
  • Antagande och genomförande av en förvaltningsplan för denna hotade art.
  • Den begränsning av antalet vargar i Sverige som satts till 210.

- Kritiken är lika tydlig som tidigare. Det svenska vargbeståndet är litet och hotas till följd av geografisk isolering och inavel. Om regeringen ska kunna undvika en domstolsprocess är det hög tid att sluta med retoriken och istället lägga fokus på att ändra politiken och dess tillämpning: Sätt stopp för licensjakten, öppna för långt fler vargar i hela landet och utveckla och implementera en förvaltningsplan värdig namnet! säger Mikael Karlsson.

Aktuella uppgifter om överträdelser i allmänhet finns på

Se även MEMO/11/408

Information om stora rovdjur finns på

För frågor kontakta:

Mikael Karlsson, ordförande Naturskyddsföreningen, 070-316 27 22