Kentima AB

Sitecom ny distributör av Ethiris från Kentima

Pressmeddelande   •   Jun 11, 2013 10:58 CEST

Kentima AB har påbörjat sin internationella satsning och har utökat sitt nätverk av distributörer genom att signera ett distributionsavtal med norska Sitecom AS. Via sitt återförsäljarnät kommer Sitecom att sälja Ethiris Video Management Software, men även distribuera övriga produktområden från Kentima, på den norske marknaden.

- Sitecom är en värdeadderande distributör med personal som har lång erfarenhet av videoövervakning. Vi ser det därför som ett naturligt steg att inleda ett samarbete på den norska marknaden med Sitecom. Med Sitecoms fokuserade produktsortiment och deras professionella återförsäljare och installatörer är vi säkra på att vi tillsammans kommer ha en bra tillväxtmöjlighet i framtiden, säger Kent Nilsson, VD på Kentima.

- Kentima har många intressanta produkter för oss. Inte minst Ethiris Video Management Software som enligt mig är en av de bästa VMS-produkterna i världen. Samarbetet med Kentima ska bli mycket spän¬nande och vi har höga förväntningar på framtiden, säger Kjell Johansen, försäljnings- och produktchef på Sitecom.

Ethiris

Ethiris är en överordnad mjukvara för videoövervakning som är utvecklad av Kentima. Ethiris är en fristående pro-gramvara som är nätverksbaserad, komponentbaserad och skalbar vilket ger både installatören och användaren ett effektivt och enkelt verktyg som innehåller ett stort antal avancerade funktioner. Unika egenskaper samt flexibiliteten i programmet gör bl.a. att det ger stora möjligheter till integration med andra system såsom inbrottslarm, brandlarm, passagesystem och SCADA-system. Ethiris stöder standarder som ONVIF och OPC.

Sitecom AS
Sitecom är en distributör med mycket hög kompetens inom tele- och datakommunikation. Företaget startade 2006 och har haft en kraftig tillväxt. Med över 50 års erfarenhet av videoövervakning och en deciderad personal började Sitecom i slutet av 2012 distribuera säkerhetsprodukter. Sitecom kommer också att hantera videoövervakning via deras driftcentral. Idag hanteras driftcentralen av åtta ingenjörer med djup nätverkserfarenhet, något som kommer att säkerställa en god övergripande kompetens. Huvudkontoret ligger i Oslo och lokalkontor finns i Porsgrunn, Stavanger, Bergen, Trondheim och Tromsø.

För mer information vänligen kontakta:
Sitecom AS

Kjell Johansen, Försäljningschef och Produktchef
Mobil: +47 9097 2712
Kjell.johansen@sitecom.no
www.sitecom.no

Kentima AB
Kent Nilsson, VD
Telefon: +46 (0)46-25 30 40
Mobil: +46 (0)706-26 30 41
kent.nilsson@kentima.se
www.kentima.se

Kentima utvecklar, tillverkar och säljer avancerade produkter för automations- och säkerhetsbranschen. Produkterna ger användaren helt unika möjligheter att kommunicera mot olika system för att därefter visualisera, interagera, övervaka, lagra och överföra information och bilder mellan systemet och användaren.

Begrepp som modernt, innovativt och driftsäkert är synonymt med produkter från Kentima. Företaget fokuserar på en hög kvalité och detta återspeglas i de unika, kostnadseffektiva och flexibla produkter som utvecklas och levereras

Produktområden:

•  HMI/SCADA system, WideQuick
•  Mjukvaror för kameraövervakning, Ethiris
•  Industridatorer, Oe
•  Operatörsenheter, WideQuick HMI Panel

Ethiris och WideQuick är registrerade varumärken.
www.kentima.se