Nyhetsbrevet Vi Resenärer

SJ lyssnar och agerar

Pressmeddelande   •   Okt 10, 2012 11:12 CEST

I  början av november sätter SJ in sitt nya snabbtåg på Dalabanan mellan Falun och Stockholm. Det betyder högre biljettpriser men inte snabbare resor, vilket vi tagit upp i tidigare pressmeddelanden.

Nu har pendlarna reagerat mot höjda priser på de månadsbiljetter som gäller på snabbtåget.  Det har skett på Facebook och genom media.

SJ har lyssnat på resenärerna och beslutat att reducera prishöjningarna på månadsbiljetter. "Vi har tagit hänsyn till resenärernas åsikter och det ursprungliga priset var inte rimligt med tanke på att restiden inte kommer att förkortas. Därför har vi nu sänkt priset på månadskorten till 4 110 kr. Vi anser att det är ett lämpligt månadspris för att resa med ett spillans nytt och modernt tåg", säger Dag Rosander till Falu-Kuriren.

Det är glädjande att SJ lyssnar och agerar. Att höja priserna vid resor med ett snabbtåg som inte går snabbare än vanliga tåg möter givetvis motstånd. Nu återstår att se hur övriga kundkategorier kommer att reagera på högre priser. Många resenärer kan dock ha möjlighet att välja en avgång som körs med ett vanligt tåg och därmed undgå prishöjningen.

SJ har genom  satsningen på sociala medier, Twitter och Facebook,  unika möjligheter att följa kundernas vardag och deras reaktioner på förändringar. Mellan 30 och 40 personer arbetar dagligen med att besvara frågor från resenärerna.

SJ är landets enda tågbolag som har dessa kanaler med resenärerna. På bussidan är det enbart Swebus som arbetar med Twitter och Facebook. SJ och Swebus ligger med andra ord i framkant när det gäller kommunikation med sina kunder.

När får resenärerna samma möjlighet till kontakt med övriga trafikbolag?

Idégruppen Vi Resenärer
Jan-Åke Bosell
www.vireser.se

Idégruppen Vi Resenärer har sedan 1993 bevakat utvecklingen inom kollektivtrafiken med utgångspunkt från konsumentens/resenärens önskemål. Vi är helt vanliga resenärer och tillika bilister som önskar att kollektivtrafiken kunde bli ett attraktivt komplement till bilismen.