Miljöpartiet de gröna

Självmål när Swedish Meat tillåter genmanipulerat foder

Pressmeddelande   •   Okt 14, 2005 16:10 CEST

Åsa Domeij (mp) i jordbruksutskottet kritisk till beslut:

SJÄLVMÅL NÄR SWEDISH MEAT TILLÅTER GENMANIPULERAT FODER

Swedish Meats har beslutat att från den 1 januari 2006 ta bort leverantörskravet på GMO-frihet. Därigenom kommer genmanipulerat foder kunna användas i slaktdjursproduktionen, något som beklagas av Åsa Domeij, Miljöpartiet de Grönas riksdagsledamot i miljö- och jordbruksutskottet.

- Vi ser Swedish Meats beslut som mycket tragiskt, och ett tecken på ett stort avstånd mellan Swedish Meats och marknadens viktigaste aktörer, konsumenterna. Ett flertal konsumentundersökningar visar att just GMO-frihet är något som är starkt efterfrågat, och GMO-frihet är en viktig del av de svenska mervärdena inom djurproduktionen.

- Swedish Meats kunde inte ha valt ett sämre tillfälle för sitt beslut. Konsumenternas intresse för högkvalitativ mat är stigande. De svenska reglerna, såväl lagstiftning som branschöverenskommelser, har garanterat konsumenterna denna höga kvalitet. I stället för att sänka ribban borde Swedish Meats bli tydliga och marknadsföra kvalitetsfördelarna med det svenska köttet jämfört med importerat.

- Vi hoppas att privatslakten håller fast vid GMO-förbudet, och utnyttjar tillfället till att införa en GMO-frihetsmärkning av sina produkter. Krav-märkt kött, där GMO-frihet är ett absolut krav, är annars det alternativ som finns för den medvetne konsumenten.

Kontakt: Åsa Domeij 0730-77 43 07
Jenny Lundström, politisk sakkunnig (mp) jordbruksdepartementet, 0730-44 62 36 Mattias Bengtsson, pressekreterare, 0736-27 53 83