HP

Sjöfartsverket använder HP för att bryta is i Bottenhavet

Pressmeddelande   •   Dec 14, 2009 14:01 CET

Stockholm, 14 december 2009 – Sjöfartsverket moderniserar it-miljön och byter ut isbrytarnas traditionella servrar mot nya bladservrar från HP. Övergången till bladservrar är ett steg i Sjöfartsverkets moderniseringsplan för att säkerställa driften av isbrytarnas kritiska system och funktioner.

Sjöfartsverkets isbrytare kan vara ute på uppdrag 2-3 veckor i taget. För ett av de större fartygen – Ymer, går många resor upp till Bottenhavet och Bottenviken för att hålla farleder öppna. Största isbrytaren ODEN kan gå ända till Nord- och Sydpolen på uppdrag och används även vid forskningsexkursioner och andra kommersiella uppdrag.

Den nya serverstrukturen på Ymer levereras av HP-partnern Kerfi som länge har haft ett nära samarbete med Sjöfartsverket gällande infrastruktur och IT-verksamhet. Lösningen som levereras till Ymer består av; ett bladserverkabinett (HP c3000) med plats för åtta blad, fyra stycken bladservrar (ProLiant BI460c G6), en lagringsserver (HP Storageworks SB40 Storage Blade med 1,2 TB lagringsutrymme) samt ett backup-blad (HP Storageworks Ultrium 448c Tape Blade).

Lösningen kommer att användas för alla av fartygets viktigaste system och processer. Mest kritiskt av alla system är dock uppkopplingen och synkroniseringen med trafikledningssystemet IB-NET där Ymer kommunicerar med andra fartyg angående position, uppdrag och status.

– Bytet till HPs bladservar är viktigt för oss då vi inför framtiden måste säkerställa drift av fartygets alla system och processer. Fartyg som Ymer kan vara ute på öppet hav under väldigt långa perioder och under hårda väderförhållanden, varför driftsäkerhet är avgörande för besättningens säkerhet, och även verksamheten, säger Anders Tammelin, IT-drift chef Sjöfartsverket

Sjöfartsverket har som mål att alla större fartyg ska ha uppgraderats till HPs lösning inom två år.

– Investeringarna i it-infrastrukturen är dels en del i vår moderniseringsplan för fartygsflottan, men även en del i vår satsning på grön IT då vi bland annat kan reducera energiförbrukningen, säger Anders Tammelin

Huvudkontoret i Norrköping har också uppgraderats till bladservrar från traditionella servrar, och Sjöfartsverket fortsätter nu även att virtualisera stora delar av sin it-miljö.

– En isbrytare på uppdrag i Bottenviken skiljer väldigt mycket från förutsättningarna i en mer ”landsbunden” servermiljö. Sjöfartsverket har verkligen en speciell kravbild för sin it-miljö där våra blad måste fungera, oavsett om de utsätts för kraftiga vibrationer från fartygets motor eller fartygets oförutsägbara rörelser vid hård sjö, säger Erik Hjalmarsson, Produktchef HP ProLiant

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Erik Hjalmarsson, Produktchef HP ProLiant, tel: 08 524 94 524

Anders Tammelin, IT-chef Sjöfartsverket, tel: 011 191 103

Gunilla Lundqvist, informationschef HP Sverige, tel: 08-524 90 400

Om HP

HP skapar nya möjligheter för teknik att ha en meningsfull inverkan på människor, företag, regeringar och samhället. Som världens största teknikföretag erbjuder HP ett utbud som spänner över utskrifts- och datorprodukter, mjukvara, tjänster och IT-infrastruktur för att kunna lösa kundernas problem. Mer information om HP (NYSE: HPQ) finns på http://www.hp.com

Vill du prenumerera på pressmeddelanden från HP via RSS, klicka här: www.hp.se/press/rss