Posten AB

Sjösättning av frimärkena Ostindiefararen på Frimärkets Dag

Pressmeddelande   •   Sep 29, 2003 10:52 CEST

Den 4 oktober firar Posten och landets frimärksklubbar Frimärkets Dag på ett 80-tal platser landet över. Samma dag ger Posten ut ett specialdesignat frimärkshäfte med skeppet ostindiefararen Götheborg som gett tema för dagens firande. Stämplar, tävlingar, utställningar och plockbord med fyndchanser är något av det som möter besökarna.

- Frimärkets Dag är årets största frimärkshändelse och i år firar vi den på ett 80-tal platser i hela landet. Det specialdesignade frimärkshäftet Ostindiefararen hoppas vi ska bli uppskattat som samlarutgåva, souvenir och som vackert frimärke på brev för inrikes eller utrikes försändelser, säger Britt-Inger Hahne, chef för Posten Frimärken.

Frimärksutgåvan visar den nya ostindiefararen Götheborg under segel, en skeppsritning, skeppet under byggnad samt en galjonsfigur. Häftet innehåller dessutom en tecknad karta över Kantons skärgård i Kina. Samtliga frimärken är graverade av Martin Mörck, bosatt på Grötö utanför Göteborg. Frimärkshäftet innehåller valörerna 5:50 kr, 10 kr och 30 kr.

Den 6 juni i år sjösattes den nya ostindiefararen i Göteborg. Skeppet är en kopia av ostindiefararen Götheborg som förliste på Hunnebådan i Göteborgs hamninlopp år 1745. Hösten år 2004 väntas hon segla i originalskeppets kölvatten till Kanton i Kina.

Frimärkets Dag 4 oktober - årets största frimärkshändelse
Frimärkets Dag har firats sedan 1940-talet och i år gör Posten en nysatsning och ger dagen en egen logotyp som ska användas kommande år. Lokala frimärksklubbar arrangerar Frimärkets Dag tillsammans med Posten på ett 80-tal platser, varav ett 60-tal i samarbete med Postens partners.

Förutom erbjudande om de nya frimärkena blir det tävlingar, lotterier, auktioner, plockbord och utställningar. Den som vill kan passa på att få sina brev stämplade med förstadagsstämpeln som ett minne av dagen. Frimärkskunniga finns på plats för att utbyta erfarenheter och inviga nyfikna besökare i frimärksvärlden.

I Göteborgs köpcentrum Nordstan blir firandet extra stort och pågår även söndagen den 5 oktober. Gravör Martin Mörck finns på plats tillsammans med hantverkare från Ostindiska Companiet som visar hur man syr segel, täljer block och slår rep på 1700-talsvis. Även på Postmuseum i Stockholm pågår firandet under två dagar. Där finns marinmålaren Marc Grieves, som målat ett av frimärksmotiven, samt hantverkare från Ostindiska Companiet.

Se vilka orter som firar och vilka aktiviteterna blir på www.posten.se/filateli

Vid frågor kontakta:
Åsa Ivarsson, informatör, tel 08-781 54 96, mobil 070-980 51 41
e-post asa.ivarsson@pf.posten.se
Ingrid Eriksson, informatör, tel 08-781 54 41, mobil 070-980 06 96
e-post ingrid.eriksson@pf.posten.se

Digitala pressbilder finns att hämta på:

Bilder:
Ostindiefararen (blocket)
Ostindiefararen (frimärket Skeppet under segling)
Logga Frimärkets Dag 2003

Fakta om frimärksutgåvan:

Utgivningsdag 4 oktober

Ostindiefararen
På varvet Terra Nova i Göteborg växer sedan år 1994 en replik av ostindiefararen Götheborg fram. Fartyget byggs till rigg och skrov så likt originalet som möjligt och med samma hantverk som på 1700-talet. Projektet har egen tillverkning av material, bland annat egen smedja och eget repslageri. Men nya Götheborg har även modern teknik ombord som navigationsutrustning, hjälpmaskineri, färskvattens- och ventilationssystem.

Det svenska Ostindiska Companiet grundades i Göteborg år 1731 för handel med Indien, Kina och andra länder i Fjärran Östern. Det anses vara ett av Sveriges mest framgångsrika företag genom tiderna. Ostindiska Companiet hann genomföra 135 resor med sina 37 fartyg, innan det upplöstes år 1813.

En resa tog omkring ett och ett halvt år. Trävaror och järn skeppades till Spanien och såldes där mot betalning i silver. Seglatsen gick vidare och i Kina köpte man te, siden, porslin och andra lyxvaror. Vid återkomsten till Göteborg levererades den dyrbara lasten till kunder som beställt varor i förväg eller såldes på auktion. Fartyget befordrade också post på sin resa. När världsläget förändrades upplöstes Ostindiska Companiet år 1813.

Frimärkena Ostindiefararen ges ut i häfte om fyra frimärken i tre valörer. Samtliga frimärken har graverats av Martin Mörck som även har formgivit tre av motiven. Frimärket som visar skeppet under segling har målats av Marc Grieves. Frimärkena är tryckta i en kombination med två färger ståltryck och fyrfärgsoffset. Frimärkena vilar på en bakgrund av en karta över Göteborg från Göteborgs Stadsmuseum. Frimärket med skeppet under segel har valören 30 kronor, skeppsritningen 10 kronor, galjonsfiguren och skeppet under byggnad 5:50 kronor.

Med Postens hjälp kan meddelanden och varor levereras snabbt, säkert och kostnadseffektivt. Vi möjliggör mervärden hos våra kunder genom att kombinera fysiska och elektroniska flöden där Postens tjänster också kan integreras i våra kunders verksamhet. Kort sagt är vi experter på allt mellan "Till och Från". Med över 3 000 serviceställen ger vi daglig service till 4,3 miljoner hushåll och 800 000 företag i Sverige. Varje dag hanterar vi cirka 20 miljoner försändelser. Med cirka 40 000 medarbetare och en omsättning på över 23 miljarder kronor är vi en av Sveriges större koncerner. Moderbolag i koncernen är Posten AB (publ) som ägs av svenska staten. Besök oss gärna på www.posten.se