Sjöstedt vill bli återvald till EU-parlamentet

Pressmeddelande   •  Okt 05, 2003 15:42 CEST

Vid en pressträff i Umeå på söndagen meddelade Vänsterpartiets distrikt i Västerbotten att man nominerar Jonas Sjöstedt till partiets lista inför nästa års val till EU-parlamentet.
-Jag vill gärna bli omvald, och för mig är det avgörande att jag har stöd från mitt hemdistrikt, säger Sjöstedt.

-Folkomröstningen om EMU har varit avgörande för att jag vill kandidera igen. Den visar att det går att påverka EU-politiken och att EUs utveckling mot superstat går att hejda. Nästa avgörande uppgift blir arbetet med EUs nya grundlag, det förslag som nu ligger är oacceptabelt. Det innebär att små länder tappar inflytande, att EU ska bli en militär union samt att EU allt mer liknar en statsbildning. Om förslaget blir så omfattande när det är färdigt bör det skickas ut på folkomröstning även i Sverige. Valdagen till EU-parlamnetet i juni nästa år skulle kunna vara en lämplig dag för en sådan folkomröstning.

I parlamentet vill Jonas Sjöstedt, om han blir omvald, fortsätta arbeta
med de områden som han fokuserar på redan idag;
-Jag vill gärna fortsätta arbetet med att förbättra EUs miljöpolitik, samt att även i fortsättningen kunna arbeta mot fusk och misskötsel av EU- pengar i EU-parlamentets utskott för budgetkontroll.

För ytterligare information; kontakta Jonas Sjöstedt 070-5541521 eller
Liselotte Olsson (partidistriktet) 070-2043851