Greenpeace Sverige

Sju aktivister gripna i aktion mot genpotatis

Pressmeddelande  •  2011-06-09 10:12 CEST

Nedre Vojakkala/Haparanda kommun, 9 juni 2011 – Imorse flyttade kemiföretaget BASF den genmodifierade potatisen Amflora med poliseskort från den lagerlokal norr om Haparanda som bevakats av Greenpeace i tre veckors tid. Sju Greenpeace-aktivister greps av polis så snart de närmade sig lastbilen med genpotatisen. Greenpeace vädjar nu till landsbygdsminister Eskil Erlandsson att ta över och på politisk väg förhindra att potatisen - som innehåller en gen som ger antibiotikaresistens - släpps ut i naturen.

– Den svenska regeringen blir allt mer ensam om att tillåta odlingen av GMO-potatisen Amflora. Det är oförståeligt att landsbygdsminister Eskil Erlandsson och miljöminister Andreas Carlgren inte sätter försiktighetsprincipen först och stoppar odlingen av den onödiga GMO-potatisen. När de inte agerar, måste vi göra det, säger Ludvig Tillman på Greenpeace.

Greenpeace har sedan tre veckor tillbaka agerat för att stoppa sättandet av GMO-potatisen Amflora i Vojakkala i Norrbotten.

Odlingen av Amflora är sedan förra året förbjuden i Grekland, Österrike, Luxemburg, Italien och Ungern. Ungern har gått så långt som att stämma EU-kommissionen för att den kört över medlemsländerna när den godkänt Amflora, en stämning som bland annat Frankrike och Polen står bakom. Länderna menar att godkännandet av GMO-potatisen inte är förenligt med försiktighetsprincipen och därmed olagligt. Sverige har dock ignorerat riskerna med BASF:s GMO-gröda.

– Att BASF odlar riskfylld GMO-potatis för att maximera sina vinster gynnar inte den svenska landsbygden och dess småskaliga näringsidkare, säger Ludvig Tillman. Vi vill att landsbygdsminister Eskil Erlandsson i praktiken visar att Centerpartiets vackra formuleringar om försiktighet när det gäller GMO är mer än tomma ord.

Med anledning av att Amflora innehåller gen som ger antibiotikaresistens, rekommenderar det norska Naturvårdsverket att potatisen förbjuds i Norge. Även den danska regeringen har agerat för att potatisen inte ska odlas i Danmark.

Kontakt:
Ludvig Tillman, talesperson (på plats): 0702 71 64 37
Akiko Frid, GMO-frågor: 0767 66 97 12
Åsa Mendel-Hartvig, pressekreterare: 0703 03 36 49

Bilder från aktionen finns här

Ämnen:

Miljöpolitik