PriceRunner

Sju av tio förhandlar om priset i affären

Pressmeddelande   •   Jul 16, 2009 08:59 CEST

Konsumentguiden Pricerunner har gjort en undersökning om svenska folkets prutvanor. Resultatet visar att sju av tio har prutat på vara de köpt i Sverige. Främsta skälet till att man prutar är att "man vet att det finns prutmån". Men undersökningen visar även att personer under 26 år prutar i mindre utsträckning.

Undersökningen som genomfördes på Pricerunners webbplats och besvarades av 1145 personer visar att svensken är en flitig förhandlare när det kommer till inköp. Framförallt är det männen som prutar, hela 75 procent av männen (mot 65 procent av kvinnorna) anger att de prutat på en vara de köpt i Sverige. Undersökningen visar även att svensken är ännu flitigare på att prisförhandla utanför Sveriges gränser, över 85 procent har prutat på en vara utomlands.

Unga prutar mer sällan
Av undersökningens respondenter som är under 26 år svarade 59 procent att de inte prutat. De anser dock inte att det är pinsamt/obehagligt i lika stor utsträckning som genomsnittet. Istället uppger de skäl som att "det tar för lång tid", att de är "dåliga på att förhandla" samt att de "tycker det är fräckt mot säljaren".

­- De ungdomar som prutar gör det för att de anser att det finns prutmån. Det vanligaste prutargumentet är att man kan få varan billigare hos konkurrenten, vilket kan vara en konsekvens av att allt fler gör prisjämförelser innan man handlar, säger Victor Dahlborg marknadschef på PriceRunner.

Undersökningen visar också att vissa produktområden är mer populära än andra att pruta på. Bilar, mäklartjänster och begagnade prylar är de saker man prutar mest på. Däremot prutas det mindre på tjänster som mobilabonnemang, resor och mat.

Om undersökningen
Resultatet baseras på en undersökning som gjorts på Pricerunners sajt under perioden 1 april till 14 maj 2009. 1145 respondenter deltog.

Victor Dahlborg, marknadschef PriceRunner.se, mobil 0709-25 35 95.
Email: victor.dahlborg@pricerunner.com

För svenska konsumenter är PriceRunners prutguide (http://se.pricerunner.com/prutguide.html) ett bra sätt att förbereda sig inför ett köp.

Generella resultat från hela undersökningen
-Av samtliga som svarat på undersökningens frågor anger 7 av 10 att de någon gång har prutat på en vara de har köpt i Sverige. I åldersspannet 26 år och äldre har 8 av 10 prutat.
-Främsta skälet att pruta är att folk vet att det finns en prutmån på de flesta produkter/tjänster som de köper. Det näst främsta skälet är att man gör det av ekonomiska skäl.
-De som inte prutar tycker att det är obehaglig/pinsamt att försöka pruta i Sverige eller att man anser att det inte finns någon prutmån på det man tänker köpa.
-Det vanligaste prutargumentet är att man kan få produkten billigare hos en konkurrent och att produkten är för dyr.
-Nära 9 av 10 vill ha prisavdrag.
-Bara drygt 1 av 10 har prutat på en vara/tjänst på nätet.
-Bilar, begagnade prylar och bolåneräntan är de 3 viktigaste kategorierna att pruta på.
-Drygt 8 av 10 svenskar har prutat på en vara de har köpt utomlands.
-Skälet att pruta utomlands är att man vet att det finns prutmån för produkterna, och att det känns mer acceptabelt bland säljarna.

Analys av unga män och kvinnor under 26 år
-
Hälften av alla män och var tredje kvinna under 26 år har prutat på en vara i Sverige.
-Fler män än kvinnor anser att det ligger i deras natur att pruta.
-Kvinnor prutar i större utsträckning än män av ekonomiska skäl.
-Fler kvinnor än män tycker att det är obehagligt eller pinsamt att pruta samt att de anser sig själva dåliga på att förhandla.
-Främsta skälet för män och kvinnor att pruta är att det finns en prutmån.
-Det vanligaste prutargumentet är att man kan få samma vara billigare än hos konkurrenten.
-Att få prisavdrag är den populäraste kompensationen följt av en kompensationsvara (t.ex. ett tillbehör).
-Fler kvinnor än män tror inte att det går att pruta på el, bredband och resor.
-Yngre män tycker det är viktigare att pruta på bolåneräntan än de yngre kvinnorna.
-Fler kvinnor än män anser det viktigt att pruta på sina mat- och möbelinköp.

Om PriceRunner
PriceRunner har verksamhet i Sverige, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Danmark och Österrike . Ungefär sex miljoner unika användare utnyttjar varje månad PriceRunners tjänst. Företaget grundades 1999 och har sitt huvudkontor i Stockholm. PriceRunner förvärvades i augusti 2004 av det amerikanska online-marknadsföringsbolaget ValueClick, Inc. (Nasdaq: VCLK). För ytterligare information, vänligen besök www.pricerunner.se.

Den här releasen kan innehålla uttalanden och spekulationer om framtida utveckling som kan komma skilja sig från verkligheten. För detaljerad beskrivning se Forward looking statement disclaimer på http://nyhetsrum.pricerunner.se/kontakt/forward-looking-disclaimer-statement/.