Destination Kalmar

Sju konstnärslag klara för årets sandskulpturfestival!

Pressmeddelande   •   Maj 19, 2016 10:00 CEST

Den 11–15 juli hålls den fjärde upplagan av Kalmars internationella sandskulpturfestival. Som vanligt kommer några av världens bästa professionella skulptörer till Kalmar för att skapa helt fantastiska verk av sand.

I år har drygt 20 konstnärslag ansökt om att få delta. Av dem har juryn valt ut sju lag med konstnärer från Sverige, Finland, Lettland, Italien, Ryssland, Turkiet och Ukraina.
För Vittoria Parrinello och Violetta Uboldi i det italienska laget blir det andra gången de deltar i sandskulpturfestivalen, de medverkade även 2014.
– Vi var i Kalmar för två år sedan och har härliga minnen av den vackra staden och de trevliga människorna. Vi är glada över att vara en del av denna fantastiska festival och ser fram emot att träffa er alla vid stranden, hälsar de till Kalmarpubliken.

Lagen som deltar 2016
Sverige: Leif Andersson och Lars Fager
Finland: Marianne Aittoniemi och Minna Eloranta
Lettland: Agnese Ruzite och Anatolijs Kirillov
Italien: Vittoria Parrinello och Violetta Uboldi
Ryssland: Tatiana Tikka och Alexandra Groznaya
Turkiet: Ceyhun Konak
Ukraina: Bogdan Kutsevych och Oleksiy Poda

Om festivalen
Kalmar International Sandsculpture Festival hade premiär 2013 och blev genast en succé, både bland konstnärerna själva och de många besökarna.
Årets festival hålls den 11–15 juli vid Kalmarsundsbadet. Skapandet av de fantasifulla verken börjar måndagen den 11 juli och under festivalveckan kan besökarna sedan se verken växa fram. I samband med vernissaget den 15 juli röstas folkets vinnare fram.

För mer information, se:
kalmar.com/sandskulpturfestivalen

eller kontakta:
Edwin Böck, konstnäring ledare för festivalen, tel: 070-234 82 35
Pär Israelsson, Destination Kalmar, tel: 0480-45 34 08

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemangsutbudet i Kalmar, driva turistbyrå- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.