Exportrådet

Sju nya handelssekreterare till Exportrådet

Pressmeddelande   •   Sep 17, 2003 08:54 CEST

Exportrådet har de senaste månaderna rekryterat sju nya handelssekreterare. Fyra av dessa är kvinnor.

1987 skrev Gita Patersen-Carlén exportrådshistoria då hon som första kvinna utsågs till svensk handelssekreterare. Exportrådet har sedan dess strävat efter att få en väl balanserad representation av män och kvinnor. Antalet kvinnliga handelssekreterare har från årsskiftet ökat från 17 procent till 29 procent.

De nyanställda är följande:
Anna Forsberg tillträdde som handelssekreterare i Prag den 1 juli. Hon har tidigare arbetat som Area Sales Manager, Central and Eastern Europe, hos Axis Communications AB. Anna har även varit marknadsassistent/trainee på Exportrådet i Bratislava.

Nore Kamoun är handelssekreterare i St. Petersburg från den 1 juli. Nore har tidigare arbetat som Sales and Marketing Director, Northern Europe, hos Danzas ASG Solutions.

Nina Peters tillträdde som handelssekreterare i Haag den 1 augusti. Hon kommer närmast från managementkonsultfirman The Boston Consulting Group som projektledare. Nina har även ett förflutet som marknadskonsult från Exportrådets kontor i Madrid.

Petra Martinsson är handelssekreterare i Tallinn från den 15 augusti. Hon kommer närmast från McKinsey & Co där hon arbetat som Management Consultant.

Johan Holmberg tillträdde som handelssekreterare i Warszawa den 1 september. Han kommer närmast från Deutsche Bahn AG Holding i Berlin. Även Johan har ett förflutet på Exportrådet och då från vårt kontor i Berlin.

Henrik Perbeck är handelssekreterare i London från den 1 september. Han har närmast varit chef för vårt Moskvakontor och har även under senare tid varit ansvarig för Exportrådets kontor i St. Petersburg.

Aysen Savci tillträdde som handelssekreterare i Istanbul den 1 september. Hon kommer närmast från Ericsson Telekomünikasyon A.S. i Istanbul. Aysen har även tidigare arbetat som handelssekreterare i Istanbul.

För ytterligare information kontakta:
Katarina Nyman, informatör Exportrådet tel 08-783 85 46, 0708-83 85 46

Exportrådet hjälper företag att etablera produkter, tjänster och idéer på nya marknader. Vi har över 350 anställda och kontor i 35 länder. Vi arbetar genom svenska ambassader, konsulat och handelskammare i länder där vi inte har egna kontor. Exportrådet verkar på uppdrag av näringslivet och staten. Omsättningen är cirka 425 miljoner kronor.

Detta pressmeddelande finns även på www.swedishtrade.se/pressinformation