LRF, Lantbrukarnas Riksförbund

Sju starka skäl mot fossilgas

Pressmeddelande   •   Nov 30, 2006 16:30 CET

En ny rapport om fossilgas presenteras för riksdagens ledamöter onsdagen den 6 december. Rapporten dömer ut en gasutbyggnad i Sverige och har tagits fram av Lantbrukarnas Riksförbund (LRF), Naturskyddsföreningen (SNF) och Svenska Bioenergiföreningen (Svebio). I direkt anslutning till presentationen hålls en pressträff där rapporten presenteras.

Debatten om en kraftfull utbyggnad av fossilgasnätet i Mellansverige är just nu inne i ett intensivt skede, inte minst efter att planerna på den rysk-tyska gasledningen genom Östersjön lagts fram.

Med anledning av att det i debatten används många oklara och ibland felaktiga argument, har LRF, SNF och Svebio tagit fram skriften Sju starka skäl mot fossilgas. Dokumentet redogör varför en fossilgasutbyggnad bör undvikas, samt bemöter flera av de argument som gasintressenterna för fram som motiv för utbyggnaden.

Media hälsas härmed välkomna på presskonferens där rapporten presenteras.

Dag
Onsdag 6 december

Kl 09.15-10.00

Myntmatsalen, riksdagen (ingång riksdagens huvudentré, Riksgatan 1)

Möt
Lars-Göran Pettersson, förbundsordförande, LRF
Svante Axelsson, generalsekreterare, SNF
Tomas Kåberger, ordförande, Svebio

Enligt riksdagens regler måste alla besökare ackrediteras. Anmälan måste därför göras till johan.taubert@lrf.se, senast tisdag 5 december, kl 12.00.

Johan Taubert, pressekreterare, LRF, 070-543 25 89