Miljöpartiet de gröna

Sjuka och fattiga betalar moderat politik

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2004 14:38 CEST

Peter Eriksson:

SJUKA OCH FATTIGA BETALAR MODERAT POLITIK

Det är de sjuka, de mest socialt utsatta och miljön som får betala moderaternas skattesänkningar. Det säger Miljöpartiet de Grönas språkrör Peter Eriksson med anledning av moderaternas budgetförslag.

- Genom att kraftigt sänka nivåerna i sjukförsäkringen och a-kassan skapar moderaterna en helt ny grupp människor som blir beroende av socialbidrag med allt vad det innebär av ökad förnedring och sämre självkänsla. När Sverige ökar ansträngningarna för att bekämpa fattigdomen i världen genom en satsning på biståndet föreslår moderaterna besparingar. Det är en cynisk och kall politik som saknar empati både med de mest utsatta i vårt samhälle och världens fattiga, säger Peter Eriksson.

- Den svenska miljöpolitiken flyttas tillbaka flera decennier genom kraftiga neddragningar i bevarande av biologisk mångfald, anslag för ekologisk livsmedelsproduktion, energieffektiviseringar och klimatinvesteringar. Samtidigt som den gröna skatteväxlingen och trängselavgifterna hyllas av OECD föreslår moderaterna att de ska stoppas. Moderaterna backar in i framtiden med skygglapparna på, säger Eriksson.

Kontakt: Peter Eriksson 070-524 87 76
Paulo Silva, politiskt sakkunnig 070-738 65 34