Kultur i Väst

Sjung opera på höstlovet

Pressmeddelande   •   Okt 16, 2012 12:19 CEST

Kan du tänka dig ett bättre sätt att tillbringa höstlovet än att sjunga i ett mäktigt sammanhang, med kör och symfoniorkester, på Göteborgs Konserthus? Än finns det platser kvar i Höstlovskören.

Alla mellan 14 och 24 år kan anmäla sig till Höstlovskören, en femdagarskurs som pågår lördag till onsdag under vecka 44. I år är temat opera, och det är allt eller inget som gäller. Dirigent Simon Phipps leder kören i de största operahitsen ur bland annat Carmen, Tosca och La traviata.

Här får du kliva in i en musikdramatisk värld där sångerna kan handla om hat, svek, mord och förtryck – och de tidlösa krafterna bakom: maktlystnad, kärlek och passion.

Som avslutning ger Höstlovskören en riktigt storslagen konsert på stora scenen på Göteborgs Konserthus onsdagen den 31 oktober, tillsammans med unga solister och Vägus, Västra Götalands Ungdomssymfoniker.

Anna-Karin Johansson, Producent unga, Kultur i Väst, telefon 0707 43 55 46
Simon Phipps, dirigent, telefon 0703 49 21 74

Höstlovskören arrangeras av Kultur i Väst i samarbete med Göteborgs Symfoniker AB, GSOPULS och RUM, Riksförbundet Unga Musikanter.

Kultur i Väst
Förvaltningen Kultur i Väst är en del av Västra Götalandsregionen. Vi tror på stora upplevelser för den enskilda medborgaren och utvecklande samarbeten med kommuner, organisationer och föreningar. I vår verksamhet ingår det regionala biblioteksuppdraget och delar av det regionala musikuppdraget. Läs mer på www.kulturivast.se