Ska arbetarnas rättigheter förvandlas till undantag?

Pressmeddelande   •   Maj 12, 2004 16:00 CEST

- Nu är det dags för de socialdemokratiska EU-kandidaterna att tala klartext om EU:s tjänstedirektiv. I förmiddags mötte jag socialdemokraternas gruppledare Jan Andersson vid en debatt i Helsingborg. Det han då förde fram där skapade definitivt inte den klarhet som behövs som vägledning för arbetarrörelsens väljare inför valet den 13 juni, Det sade Eva-Britt Svensson, andranamn på vänsterpartiets EU-vallista vid ett torgmöte i Göteborg på onsdagen.

- Frågan är mycket enkel, hävdade Eva-Britt Svensson vidare.
Antingen stöder man den socialdemokratiska regeringens linje om att ursprungslandets regler ska gälla då tjänsteföretag etablerar sig, dvs. att företagen bara ska behöva hålla reda på hemlandets regler, inte de lagar och rättigheter som finns där arbetet utförs. Visserligen finns det undantag, men det är det som är problemet - att arbetarnas rättigheter ska garanteras genom undantag och i sista hand genom att sätta sin tilltro till konservativa jurister i EU:s domstol.Eller så stöder man Europafackets, LO:s och Vänsterpartiets linje om att helt förkasta direktivets förslag om ursprungslandsprincipen.

- Frågan kommer att avgöras i EU-parlamentet efter valet.
Ibland så kan EU-parlamentet faktiskt inta bra ståndpunkter. Så skedde när det så  kallade hamndirektivet förkastades med några få röster. Det räddade hamnarna från att avregleras och därmed en hel del jobb.

- Den möjligheten kan vi upprepa den 13 juni. Men det kräver att  EU-kandidater som Jan Andersson slutar mumla i skägget. Och det kräver ett starkare vänsterparti, avslutade Eva-Britt Svensson från vänsterpartiet.

Mer information:
Eva-Britt Svensson 070-633 13 46