Nyhetsbrevet Vi Resenärer

Ska Du till Skansen på söndag?

Pressmeddelande   •   Nov 25, 2010 17:58 CET

Så här såg det ut en lördag i september när gamla spårvagnar sattes in på den nya linjen. Foto: VIR

I år är det svårare än någonsin att ta sig till Skansens julmarknad i Stockholm. Det går inte längre någon buss från Centralen/Cityterminalen till Skansen. Buss 47, som gått från Centralen och tunnelbanestationen vid Sergels Torg till Skansen i över 50 år, har ersatts av en nedbantad spårvagnslinje; Spårväg City.  Den startar först på andra sidan Sergels Torg mot NK räknat.

De resenärer som kommer med tåg eller expressbuss till Stockholm måste nu gå nästan fram till NK för att ta spårvagnen.  Det går att ta buss 69, som har hållplats i backen mot Klara Kyrka, och sedan byta till spårvagnen, förslagsvis vid Djurgårdsbron. De som kommer med tunnelbanan till T-centralen måste nu gå över Sergels Torg för att komma vidare med spårvagnen.

Tidigare år har SL förstärkt trafiken vid evenemang på Skansen med ett antal ledbussar. Så är det inte sedan Spårväg City togs i trafik.  Den ordinarie trafiken förstärks med ett antal gamla spårvagnar som utgår från Norrmalmstorg. Det finns inga reserver av nya spårvagnar så minsta lilla tekniska fel på en spårvagn eller på systemet i övrigt leder direkt till en försämrad trafik.

Som förr går det att ta tunnelbanan till Karlaplan och därifrån buss till Skansen eller färjan från Slussen.

Är det vackert väder kan en promenad ut till Djurgården vara både nyttig och skön. Men om det blir kallt och blåsigt vill nog många kunna åka kollektivt.

Det är trist att SL inte vill satsa på en bättre trafik till evenemangen på Skansen. Varför sätter SL inte in bussar mellan Cityterminalen och Skansen? Både Keolis och Nobina torde ha resurser att sätta in under helgerna.

Jan-Åke Bosell
Trafikskribent

Idégruppen Vi Resenärer har i över 15 år bevakat utvecklingen inom kollektivtrafiken med utgångspunkt från konsumentens/resenärens önskemål. Vi har över 15-års erfarenhet bakom oss och har under årens lopp samlat på oss en unik kunskap om att vara konsument inom kollektivtrafiken jämfört med att åka bil. Mer information finns på www.vireser.se