Folkpartiet

Ska vi ha kommunister i författningsutredningen?

Pressmeddelande   •   Okt 15, 2004 13:14 CEST

- Är regeringen beredd att vid nomineringen av vänsterpartiets representant i författningsutredningen också väga in vilken demokratisyn tilltänkta kandidater har?

Det undrar riksdagsledamoten Tobias Krantz (fp) i en skriftlig fråga till statsrådet Pär Nuder på fredagen.

- SVT:s Uppdrag granskning har visat inte bara på vänsterpartiets svek mot demokratin i historien; ännu idag har många vänsterpartister en ytterst grumlig demokratisyn. Partiledaren Lars Ohly och ett antal centrala politiker betecknar sig som kommunister och ledande företrädare för partiet anser inte att Kuba är en diktatur.

- Inom en snar framtid tillsätter regeringen ledamöterna i den utredning som ska se över regeringsformen. Ett av utredningens viktigaste syften är att bedriva ett arbete för att fördjupa den svenska demokratin. Mot den bakgrunden torde det vara många som kan se det som motsägelsefullt, till och med rent stötande, att utredningen bland annat skulle kunna bestå av en ledamot som inte är glasklar i sin inställning till demokratin.

- Regeringen har som uttalad ambition att statliga utredningar ska ha en jämn könsbalans. Det leder då och då till att partierna får kritiska påpekanden för sina namnförslag och uppmanas presentera nya och fler kandidater. Men är det inte i en utredning som ska se över den svenska demokratins framtid minst lika viktigt att ledamöterna har en klar och otvetydig attityd till demokratin? Bör därför inte regeringen vid sin nominering av vänsterpartiets representant i författningsutredningen också väga in vilken demokratisyn olika kandidater från partiet har? säger Tobias Krantz.

Tobias Krantz hemsida finns här:

Högupplöst bild på Tobias Krantz för fri publicering finns här:

Tobias Krantz
Riksdagsledamot (fp)