Petré Event & PR AB

Skådespelaren Colin O'Donoghue gästar tillsammans med regissören Mikael Håfström galan av RITUALEN den 1 mars i Stockholm.

Pressmeddelande   •   Feb 21, 2011 13:26 CET

I RITUALEN gör Colin O'Donoghue sin långfilmsdebut. Colin har tidigare medverkat i produktioner som The Tudors, The Clinic, Proof 2, Rebelheart, Love is the drug och Home for Christmas. Läs mer om Colin på http://www.imdb.com/name/nm1524440/

Om Ritualen

Galapremiären äger rum den 1 mars på biograf Rigoletto, Kungsgatan 16 i Stockholm med start kl: 17.45

Sverigepremiär den 4 mars.

RITUALEN är en övernaturlig thriller som avslöjar att Djävulens räckvidd  till och med når in i de heligaste av platser på Jorden.

Filmen, som är inspirerad av  verkliga händelser, följer Michael Kovak (Colin O'Donoghue), en amerikansk student vid ett teologiskt seminarium, som skickas till Vatikanen för att studera exorcism trots att han själv har tvivel vad det gäller både  den kontroversiella metoden och sin egen tro. Med sina starka tvivel som sköld, utmanar Michael sina överordnade att söka sig till psykiatri, snarare än till demoner, i vården av de besatta.

RITUALEN är regisserad av Mikael Håfström ("Ondskan", "1408") och i huvudrollerna ser vi Anthony Hopkins ("När lammen tystnar"),långfilmsdebuterande Colin O'Donoghue, Alice Braga ("Predators"), Toby Jones ("Frost/Nixon") samt Ciarán Hinds ("Harry Potter och dödsrelikerna  - Del 2") och Rutger Hauer ("Batman Begins", "Blade Runner"). Beau Flynn och Tripp Vinson ("Besatt") har producerat filmen för sitt produktionsbolag Contrafilm. Manuset är skrivet av Michael Petroni ("Narnia  - Kung Caspian och skeppet Gryningen"), inspirerat av en roman av Matt Baglio. Richard Brener, Merideth Finn och Robert Bernacchi är verkställande producenter och Mark Tuohy samproducent.

New Line Cinema presenterar RITUALEN, en produktion av Contrafilm, en film av Mikael Håfström. Filmen distribueras av Warner Bros. Pictures, ett företag inom Warner Bros. Entertainment.

www.ritualen.se

För eventuella intervjuer på röda mattan vänligen kontakta Petré Event Petré Event & PR AB genom att maila till moa@petre.se eller att ringa 08 410 508 30.

För övriga frågor om filmen vänligen kontakta Sandrew Metronome, Jessica Wilén
jessica.wilen@sandrewmetronome.com

Petré Event & PR AB sätter guldkanten på ditt evenemang.