Business in Heart

Skådespelaren EwaMaria Roos om kvinnor med ”dockröster”

Pressmeddelande   •   Aug 21, 2013 13:00 CEST

Kvinnor talar en tredjedel av tiden, män två tredjedelar. Ändå tycker båda att båda talar lika mycket, enligt flera undersökningar.

– Jag hör så många kvinnor som står och pratar med dockröster – och så undrar de varför de inte blir tagna på allvar, säger skådespelaren och röstpedagogen EWAMARIA ROOS.

Hon är aktuell med föreläsning i Göteborg om konsten att använda rösten trovärdigt.

Chefer på höga poster i näringslivet och politiker på toppnivå finns på EwaMaria Roos lista över dem hon genom åren hjälpt till en klangfull röst som stödjer budskapet. Först när rösten och orden förmedlar samma sak blir kommunikationen effektiv.

–Men om VAD som sägs inte stämmer med HUR det sägs når orden aldrig fram, säger EwaMaria Roos.

Just konsten att använda rösten trovärdigt och effektivt i sina tal är EwaMaria Roos specialintresse, och speciellt engagerad blir hon av kvinnors presentationer.

– Jag hör så många kvinnor som pratar med dockröster – och så undrar de varför de inte blir tagna på allvar, säger hon.

– Rösten säger mycket om oss, den är en sorts visitkort.

Som skådespelare har hon en gedigen träning i att använda rösten rätt och att verkligen nå fram.  EwaMaria Roos hör flera skillnader mellan mäns och kvinnor sätt att tala:

– Män talar längre, de har lättare att ta plats. Kvinnor försöker att så snabbt som möjligt bli klara så att ingen ska tycka att de är långrandiga.

Detta stöds av flera undersökningar, som visar att kvinnor i genomsnitt talar en tredjedel av tiden och män två tredjedelar – men båda uppfattar det som att de har talat lika länge. (Läs mer i boken Leda Jämställt av Sophia Ivarsson Försvarshögskolan.)

Två exempel på motsatsen är de tidigare amerikanska utrikesministrarna Condoleezza Rice och Hillary Clinton.

– De sätter budskapet i första rummet utan att le och lägga huvudet på sned. Detta är amerikanska ”speakers” som har tränats i tal under skoltiden, säger EwaMaria Roos, som också konstaterar:

– Det är aldrig för sent att förbättra sin röst.

Har du något tips som fungerar direkt?

– Det viktigaste är att andas rätt. Vi placerar ofta andningen för högt upp vilket ger ett ängsligt intryck. Andas med magen!

* * *

Namn: EwaMaria Roos, skådespelare, röst- och talpedagog med estetisk inriktning.

Aktuell: Föreläser den 29 augusti kl 15.30 på Hotell Riverton, Stora Badhusgatan 26, Göteborg. Mer om evenemanget

Inbjuden av: Business in Heart, affärsnätverk för kvinnor.

Brinner för: Att coacha kvinnor att höras bättre.

Bakgrund: 30 år som skådespelare, bl a på Stockholms Stadsteater. Coachade chefer och ledningsgrupper under fyra år på Ledarstudion.

Utbildning: Logonomutbildningen på Stockholms musikpedagogiska institut.

Sagt om EwaMaria Roos:

"EwaMaria ser var och ens inneboende, slumrande potential och tar fram nya fördjupade aspekter och sidor hos alla i sin närhet."

Jessica Zandén, skådespelare

* * *

För intervju, kontakta Åsa Sandberg Marzelius, Business in Heart Göteborg, 070–815 46 52, asa@businessinheart.se.

Pressbild: EwaMaria Roos (Foto: Ewa Stackelberg)

För fler bilder, kontakta Åsa Sandberg Marzelius, Business in Heart Göteborg, 070–815 46 52, asa@businessinheart.se.

Journalister är välkomna att lyssna på föreläsningen, föranmälan krävs dock (begränsat antal platser). Föranmäl dig till Åsa Sandberg Marzelius, Business in Heart Göteborg, 070–815 46 52, asa@businessinheart.se.

Fakta om rösten:
·  Röstens egenskaper beror både på anatomiska förutsättningar och på hur rösten används.
·  Kvinnor har kortare stämband än män. Därför är kvinnors röster oftast ljusare än mäns.
·  De flesta patienter med diagnosen rösttrötthet är kvinnor.
·  Stress kan påverka andning, röstbildning och artikulation.
·  En tredjedel av arbetskraften har ett yrke där rösten är främsta redskapet (1,6 miljoner personer i Sverige).
·  Yrkesgrupper med hög belastning på rösten är förskollärare, lärare,  telemarketingpersonal, militärer, skådespelare, tv- och radiojournalister.
Källa: Yrkesrelaterade röststörningar och röstergonomi; Kunskapsöversikt, Arbetsmiljöverket, Rapport 2011:6,
* * *

Business in Heart är ett affärsnätverk för kvinnor. Verksamheten syftar till att förändra, förbättra och förenkla deltagarnas affärer och karriärer genom nätverksteknik, föreläsningar, utbildningar och mingelevent. Nätverket, som vänder sig till både företagare och anställda, har för närvarande grupper i Stockholm, Uppsala och Göteborg. Se video om Business in Heart (3 min).

Varför är du med i affärsnätverket Business in Heart? from Business in Heart on Vimeo.