Såstaholm Hotell & Konferens

Skådespelaren Joel Kinnaman vinner Sveriges största scenkonstpris

Pressmeddelande   •   Dec 23, 2009 11:20 CET

Såstaholms scenpris till Höstsols minne mottas detta år av skådespelaren Joel Kinnaman för sin roll i Brott och Straff på Backateatern. Förutom äran av ett pris med historiskt vingslag, får Joel ta emot de 50 000 kronor som gör priset till det största i sitt slag.

Hotellet Såstaholm utanför Stockholm hette tidigare Höstsol och var under 60 år ett hem för Teaterförbundets pensionerade skådespelare, dansare och sångare. För att hedra hotellets historia delar Såstaholm årligen ut ett pris som främjar en ung, lysande scenkonstnärs fortsatta utveckling. Detta år tilldelas Joel Kinnaman priset för sin roll i Brott och Straff på Backateatern. Prissumman på 50 000 kr ska användas till vidareutbildning eller för att genomföra individuella utvecklingsprojekt.  Joel får också inreda ett rum på hotellet.

Scenprisets jury består av Anna Carlson, ordförande Teaterförbundet, Leif Zern, teaterkritiker och författare, Eric Sjöström, VD för Kulturhuset Stockholm och Birgitta Ström, dansproducent. Juryns motivering till pristagaren lyder:

Såstaholms pris till Höstsols minne tilldelas i år Joel Kinnaman för att han i rollen som Raskolnikov med hudnära intensitet gav liv åt smärtan och den livsfarliga desperationen i Mattias Anderssons uppsättning av Dostojevskijs Brott och straff på Backateatern 2007.

Om Joel Kinnaman:

Under 2005 kunde vi se Joel Kinnaman på vita duken i rollen som ”Dickan” i Ulf Malmros film Tjenare Kungen. Det stora genombrottet kom i Backateaterns moderniserade uppsättning av Brott och Straff som dessutom var utvald för Teaterbiennalen i Borås. Därefter fortsatte framgångarna med en roll i Arn-filmerna och i januari 2010 är Joel aktuell som en av huvudrollerna i filmen Snabba Cash baserad på Jens Lapidus bok.

För ytterligare information:

Ulrik Clemens von Döbeln, VD Såstaholm, 070 – 511 45 70

Anna Carlson, ordförande Teaterförbundet, 070-585 22 83

Såstaholm Hotell & Konferens ägs och drivs av Winn Hotel Group AB med huvudkontor i Gävle. Hotellet hette tidigare Höstsol och var under 60 år ett hem för Teaterförbundets pensionerade skådespelare, dansare och sångare.

För mer information: www.sastaholm.se