Studieförbundet Vuxenskolan Skåne

Skånekvinna ny ledamot i Vuxenskolans förbundsstyrelse

Pressmeddelande   •   Jun 17, 2013 09:22 CEST

Eva Karin Hempel från Vellinge blev i helgen invald som ny ledamot i Studieförbundet Vuxenskolans förbundsstyrelse. Eva Karin är ordförande för SVs regionförbund i Skåne och har lång och bred erfarenhet av styrelseuppdrag i såväl näringslivet som i idéburna organisationer.

Vid Studieförbundet Vuxenskolans stämma i Västerås i helgen valdes Eva Karin Hempel, Vellinge, in som ny ledamot i förbundsstyrelsen. Eva Karin har ett stort och långt engagemang inom landsbygdsrörelsen och driver ett lantbruksföretag i Skåne tillsammans med sin man.

- Det ska bli intressant att arbeta i förbundsstyrelsen och få vara med att leda ett av Sveriges största studieförbund och kulturarrangörer in i en ny framtid, säger Eva Karin Hempel.

Som ledamot i förbundsstyrelsen kommer Eva Karin att värna folkbildningens demokratiuppdrag och verka för att Studieförbundet Vuxenskolan fortsatt ska vara ett redskap för människors engagemang och livsprojekt.

- Medborgarperspektivet är oerhört viktigt för ett studieförbund, där vi kan ge människor möjlighet att ta makten över sitt liv och bestämma över sin framtid, säger Eva Karin.

Sedan ett år tillbaka är Eva Karin ordförande för Studieförbundet Vuxenskolans regionförbund i Skåne. Med sitt nya uppdrag som ledamot av förbundsstyrelsen kommer hon att kunna vara en röst för den skånska folkbildningen.

Vid Studieförbundet Vuxenskolans stämma beslutades om inriktningen för de kommande åren. De fyra områden som bedöms som särskilt viktiga för folkbildningen att arbeta med är 1. Unga i utsatta situationer, 2. Personer med funktionsnedsättning, 3. Engagerade människor och lokal utveckling samt 4. Äldres förbättrade livskvalitet.

----------------------------------------------------------------

Eva Karin Hempel, 0708-10 37 78