Sitecore

SKÅNSKA ENERGI VÄLJER SITECORES CMS FÖR SIN NYA WEBBPLATTFORM

Pressmeddelande   •   Okt 06, 2010 15:00 CEST

Med Sitecores CMS webbplattform ökar Skånska Energi kundnyttan och närvaron på Internet

Stockholm - 6 oktober, 2010 - Sitecore, ledande global leverantör av .NET Web Content Management System (CMS), meddelar idag att bolaget fått uppdraget att leverera en ny webbplattform till Skånska Energi. Den nya webbplattformen som ska levereras, byggs på Sitecore CMS 6.2 och innehåller bland annat Sitecores Online Marketing Suite. Uppdraget att bygga den nya hemsidan landade på Sitecores partner Pyramid.

Skånska Energis målsättning med den nya webbplattformen är att hemsidan ska leverera nytta för besökarna. Genom att informera och kommunicera med målgrupperna ska hemsidan bidra till att bygga och förstärka Skånska Energis varumärke och stödja koncernens affärsmål.

Valet föregicks av en utvärdering av ledande marknadsaktörer inom CMS lösningar. Val av verktyg var viktigt och efter att Skånska Energi utvärderat såväl licensbaserade som open source lösningar, beslutades att köpa ett licensbaserat system. Efter ytterligare granskningar och överväganden föll till slut valet på Sitecores CMS lösning.

"Sitecores verktyg uppfyller våra krav och plattformen säkerställer med sitt enkla redaktörsgränssnitt, vår satsning på marknadsföring och integration mot andra system. Dessutom uppfylls våra önskemål om att höja vår interaktivitetsgrad på webben i framtiden, säger Per Eliasson, VD, Skånska Energi. "Det som också har vägt in i beslutet är Sitecores visionära mål, arbetssätt och attityd till kunder och som vi tycker passar oss väl”.

”Vi är glada och tacksamma över att Skånska Energi har valt Sitecore som leverantör av sin nya CMS lösning, säger Magnus Winterman, VD, Sitecore Sverige. ”Vi är stolta över att nu ha breddat vår svenska kundbas med ett nytt segment, energi, och hoppas på att det öppnar upp för fler kunder inom energisektorn”

Skånska Energi är en av södra Sveriges mer innovativa energikoncerner med huvudkontor i Södra Sandby utanför Lund. Företaget valde nyligen Pyramid som strategisk reklambyråpartner för att stärka positionen på marknaden. Uppdraget omfattar bl. a. en ny varumärkes- och kommunikationsplattform samt en ny webbsajt.

”Pyramid visade sig bäst svara på våra behov av en strategisk kommunikations- och varumärkesbyrå med rätt kompetens för att utveckla Skånska Energis varumärke och marknadsposition, säger María Fernanda Bocángel, projektledare på Skånska Energi.

”Uppdraget är synnerligen spännande eftersom det omfattar produkter och tjänster där det finns stort expansionsutrymme för aktörer som lyckas positionera sig mot bjässarna, säger Ulf Vanselius, VD på Pyramid. ”Vi ser fram emot ett långsiktigt samarbete där vi får möjlighet att ta en aktiv del i utvecklingen av ett spännande företag”

Om Skånska Energi
Skånska Energi erbjuder helhetslösningar inom energiområdet till privatkunder, företag och offentlig verksamhet. Koncernens verksamhet omfattar produktion, distribution och försäljning av el samt erbjudande av energilösningar inom geoenergi. Skånska Energi grundades 1916, har 60 anställda och är ett privatägt företag.

Om Pyramid
Pyramid är Sveriges mest internationella reklambyrå. Drygt 60% av företagets intäkter kommer från kunder som verkar i Europa, USA och Asien. Större kunder är bland andra ABS, Atlas Copco, Bluetooth SIG, Bring, Crawford, EuroMaint, JBT FoodTech, Kinnarps, Metso, Nibe Brasvärme, Ruukki, Rymdbolaget, SAS Cargo och Tetra Pak.
I undersökningen Årets Byrå har Pyramid fyra år i rad rankats som Sveriges bästa byrå inom business-to-business. 2009 utsågs Pyramid också till Årets Byrå i Sverige. I undersökningen Kundens Bästa Byrå 2010 erövrade Pyramid en silverplats.
Pyramid har 31 anställda och finns i Helsingborg.

Om Sitecore
Sitecore's Web Content Management System (CMS) och programvara för portallösningar möjliggör för företag att leverera övertygande webbupplevelser. Sitecore’s prisbelönta CMS gör det enkelt för företag att skapa och uppdatera dynamiska och fulländade webbplatser av alla slag. Sitecores branschledande flexibilitet och skalbarhet gör att företag bättre kan kontrollera och utnyttja sitt innehåll på sina webbplatser för att förstärka besökarnas upplevelse och därmed bidra till högre lönsamhet.

Bland de internationella kunderna finns bland andra ATP World Tour, Computer Associates, ISS, LEGO, Lloyd's of London, Microsoft, Siemens, Thomas Cook, Nivea, Mazda och Manchester United och i Norden baserar bland andra Aller, Thule, Folketinget, Stokke,  Jobzonen, Stena Line, Kino.dk, IFS, Pandora, Royal Copenhagen, YouSee och nästan hälften av de danska kommunerna sina webbplatser på Sitecore CMS.
Sitecore, som har rankats att tillhöra världens mest visionära CMS leverantör i Gartners prestigefyllda ”Magic Quadrant" sysselsätter för närvarande fler än 200 anställda på ett internationellt plan.

För mer information, vänligen kontakta:
María Fernanda Bocángel, Projektledare, Skånska Energi
Tfn: +46 702 09 17 02