Jakobsson Reklam & PR

Skånska glassnyheter 2012

Pressmeddelande   •   Mar 09, 2012 12:28 CET

Det svenska familjeföretaget Engelholms Glass i Skåne har fyra nyheter på säsongens glasskarta: ”Caribbean”, ”Jordgubbsstrut” (laktosfri), ”Kladdkaka” och ”Frutti” – smaker som är tänkta att glädja både barn och vuxna. De kommer ut till försäljning i mars.

Våren börjar närma sig och därmed årets glassäsong. Engelholms Glass anrika glassfabrik är i full gång: glassäsongens nyheter är omsorgsfullt utvalda och håller nu på att produceras allt eftersom. Först ut i produktionen var ”Frutti”, en färgstark isglass i orange och rött med smak av tuttifrutti.

Andra nyheter är ”Kladdkaka” och ”Caribbean”. ”Kladdkaka” är en chokladgräddglass med bitar av kladdkaka, överdragen med mjölkchoklad. ”Caribbean”, som troligen kommer att falla främst vuxna i smaken, är en strut med romgräddglass, hackade rombiggaråer, kakaosprayad våffla och kanderade rispuffar.

”Vi känner oss glada och nöjda att kunna presentera dessa nya glassar till årets säsong. Det är spännande smaker som erbjuder något för både stor som liten” säger Carl-Gustaf Gudmundsson, VD på Engelholms Glass.

En glad nyhet för laktosintoleranta är Jordgubbsstruten. Den har visserligen funnits i Engelholms Glass sortiment sedan länge, men har nu gjorts om till att vara laktosfri – fortfarande gjord på riktig grädde. Med hjälp av ett särskilt framtaget enzym, HA-laktas, har Engelholms Glass bara tagit bort själva mjölksockret (laktosen) ur glassen, och på så sätt bevarat den klassiska gräddsmaken. I andra fall görs laktosfri glass genom att man helt utesluter mjölkprodukter, vilket ger en något annorlunda smak.

”Engelholms Glass vill kunna erbjuda alla riktigt god glass av bästa kvalitet. Vår gräddiga, laktosfria jordgubbsstrut är en god och efterlängtad nyhet i vårt sortiment ” säger Carl-Gustaf Gudmundsson.

Glassnyheterna kommer ut till försäljning i butik under mars 2012.

För ytterligare information kontakta:
Carl Gustaf Gudmundsson
E-post: carlgustaf@engelholmsglass.se
Web: www.engelholmsglass.se

Engelholms Glass är ett familjeföretag som tillverkar riktig gräddglass, precis som man gjorde förr. Engelholms Glass har en anrik historia som sträcker sig 75 år tillbaka i tiden. Från att först ha varit ett mejeri, började man med glasstillverkning 1937. Glassfabriken ligger i Ängelholm och tillverkar cirka 1,2 miljoner liter gräddglass om året.