En lagom dos grönt .se

Skånska kvinnor allt mer intresserade av att handla grönt

Pressmeddelande   •   Feb 05, 2010 11:20 CET

Intresset för att köpa miljövänliga varor ökar hos konsumenterna, inte minst i Skåne. Detta märks hos En lagom dos grönt.se – ett gratis nyhetsbrev på nätet, som nu startar i Malmö.

Intresset för att handla miljövänliga produkter ökar hela tiden i Sverige men intresset är som allra störst hos kvinnor.

– 78 procent av våra läsare är kvinnor och under hösten har vi märkt att många nya prenumeranter kommer från Skåne, säger Elin Wickström som varit med och startat nyhetsbrevet. Det är fantastiskt att så många skånska kvinnor vill förändra sina köpbeteenden.

För att bli bättre på att bevaka vad som händer i Skåne har En lagom dos grönt.se anlitat Sofie Österheim, som från den första februari ansvarar för bevakningen på plats i Malmö. Det här är också en del i den strategi En lagom dos grönt.se har och som innebär att så småningom lansera lokala varianter av sitt populära nyhetsbrev.

– En lagom dos grönt.se vänder sig till det vi kallar ljusgröna konsumenter, människor som försöker ta gröna beslut i vardagen men inte är fanatiker, förklarar Sofie Österheim. Vi hjälper dem genom att tipsa om bra, snygga och coola gröna produkter från Skåne som vi faktiskt testat. Och den typen av konsumentråd är något särskilt kvinnor uppskattar.

I en undersökning som nyligen publicerades av Naturvårdsverket är det också bland kvinnor som viljan att betala lite extra för miljövänliga varor är som störst, där 86 procent uppger att de kan tänka sig betala fem procent extra för varor och tjänster från företag som arbetar aktivt med miljöfrågorna. I samma undersökning uppgav 92 procent av de tillfrågade att de tycker att det vore bra med en miljömärkning av varor och tjänster med låga utsläpp av växthusgaser.

Naturvårdsverkets undersökning: http://www.naturvardsverket.se/sv/Nedre-meny/Nyheter/Klimatengagemang-ger-fler-kunder/

Kontaktinformation:
Sofie Österheim +46 (0) 705 273838 sofie@enlagomdosgront.se
Elin Wickström +46(0) 704 212342 elin@enlagomdosgront.se

OM EN LAGOM DOS GRÖNT .SE – http://www.enlagomdosgront.se

En lagom dos grönt.se testar miljövänliga produkter och tjänster och har som mål att göra det inte bara lätt, utan också roligt, att bli lite miljövänligare i vardagen. Nyhetsbrevet, som är gratis och i dag har flera tusen prenumeranter, startades av vännerna Per Grankvist och Elin Wickström och vänder sig till vad man kallar ”ljusgröna konsumenter” som varje vecka får råd om hur man kan ta ett litet steg mot en bättre värd.