Bildelsbasen AB

Skadekalkyler till bildemonteringar med tillgång till Sveriges största utbud av begagnade originaldelar

Pressmeddelande   •  Okt 04, 2013 16:39 CEST

Den 30 september 2013 lanserade företaget Consulting AB Lennermark & Anderssons funktionen CABAS Parts för begagnatsökning. Bilverkstäderna kan nu skicka skadekalkyler till sina bildmonteringar och få in svaret direkt i sitt CABAS-system. Bildelsbasen AB har utvecklat ett system för bildemonteringarna där de kan hantera skadekalkyler och vid behov även enkelt välja in bildelar från de 130 bildemonteringar som idag finns med på sajten Bildelsbasen.se.

Bilverkstadens utbud av reservdelsleverantörer är nu större än någonsin vilket i sin tur ökar möjligheten att använda begagnade originaldelar till försäkringsskadorna.

Effektivt hanteringssystem för bildemonteringarna
Systemet Dagmar Kalkyl är utvecklat i nära samarbete med bildemonteringarna och tjänsten ingår i grundabonnemanget för Bildelsbasen.se.
- Det gör systemet användarvänligt och utökar möjligheterna till samarbete mellan alla de 130 bildemonteringarna som vi har i vårt system. Det ger varje enskild bildemontering tillgång till Sveriges största utbud av bildelar för att besvara sina skadekalkyler, berättar Roland Jonsson, operativ chef på Bildelsbasen AB.

Bildemonteringarna hanterar hela flödet med skadekalkylerna elektroniskt och enkelt jämför både bilder och fordonsinformation för att kontrollera att bildelarna passar.
- Om bildemonteringen saknar bildelar som passar är det bara att välja in kollegans bildelar. Vårt system hjälper bildemonteringen att hålla koll på att kollegorna levererat bildelarna. Det gör att bildemonteringen kan serva sin lokala bilverkstad på en helt ny nivå, fortsätter Roland Jonsson.

Bildemonteringen får även tillgång till kostnadsuträkning, statistik och en utvecklad funktion för frakter.

En annan fördel är att bildemonteringen får chans att vårda och utveckla sitt egna varumärke genom att finnas tillgänglig för bilverkstäderna i CABAS-systemet.

Stort utbud av bildemonteringar
Funktionen lanserades den 30 september 2013 och redan nu finns 50 bildemonteringar tillgängliga för att ta emot skadekalkyler via Bildelsbasens tjänst ”Dagmar Kalkyl”.
- Det är en fantastisk uppslutning av bildemonteringar – trots att vi precis debuterat inom området att utveckla system för hantering av skadekalkyler!

Tjänsten presenteras på Automässan 2014
Bildelsbasen AB kommer att finnas i monter E00:15 på Automässan 2014 i Göteborg den 15–18 januari 2014 för att möta både verkstäder och försäkringsbolag.
- Det är viktigt att få in önskemål från både verkstäder och försäkringsbolag då det ger oss möjlighet att utveckla kostnadsfria kompletterande lösningar. Det ser vi som ett mervärde för våra anslutna bildmonteringar, avslutar Roland Jonsson.

Bakgrund
Företaget Consulting AB Lennermark & Andersson kontaktade Bildelsbasen AB i slutet av 2012 med inbjudan att vara med i ett projekt med syftet att digitalisera skadekalkylernas svar från bildemonteringarna för automatisk inläsning hos verkstäderna. Bildelsbasen AB har därför utvecklat systemet Dagmar Kalkyl som fungerar som en direktkontakt med bilverkstädernas egna CABAS-system.

I samband med projektet har Bildelsbasen AB också utvecklat hantering av skadekalkyler från källor som CABAS-Mini och Yallotrade för att bildemonteringen ska kunna hantera
alla sina vanliga order och skadekalkyler i ett och samma system.

Om Bildelsbasen AB

Företaget har erfarenhet inom fordonsbranschen sedan 1976. Bildelsbasen ABs kärnverksamhet är att som oberoende part utveckla och driva internetbaserade marknadsplatser och programvaror för / inom branschen. Bildelsbasen AB har även en bred produktportfölj som innehåller allt ifrån statistik till rena tekniklösningar. Företaget är lokaliserat i Kungsbacka, 4 mil söder om Göteborg och har i dagsläget 5 anställda.

Bildelsbasen AB:s sajter:

• Bildelsbasen.se
    Sveriges största utbud av bildelar. 152 st anslutna företag som tillsammans visar över 5 500 000 bildelar.

• Biltorget.se

Nya och begagnade bilar från Sveriges auktoriserade och förbundsanslutna bilhandlare.

• FBT.se
    Branschregister med företagspresentationer som innehåller bokningssystem, kontaktformulär och karta. Sajten har även nyheter och en unik sökmotor som söker i alla våra databaser.
  • MCTorget.se
    Begagnade och nya delar till MC och moped.
  • Verkstadstorget.se
    Sök fram din verkstad/verkstäder och gör förfrågningar.
  • SkrotAuktion.se
    Lägg ut din skrotbil till auktion och låt bildemonteringar buda på den!
  • Husvagnstorget.se
    Sök delar till er husbil/husvagn.
  • Begtorget.se
    Lägg ut era fordonsrelaterade delar och fordon till försäljning gratis.
  • FBT-Parts.com
    Internationell databas med bildelar.
  • Varaosahaku.fi
    Finlands databas med bildelar som finns sökbar i språken finska, svenska och engelska.

Bildelsbasen AB

Roland Jonsson