Skärp reglerna för spelande!

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2004 14:32 CEST

Motion från vänsterpartiet under riksdagens allmänna motionstid:Skärp reglerna för spelande!

Spelandet ökar till rekordnivåer i Sverige och därmed ökar även spelberoendet. Spelberoende liknar drogberoende och kan ge stora skadeverkningar för individen. Reglerna kring spel bör skärpas och staten - som tjänar stora pengar på spelandet - måste ta sitt ansvar, anser fyra riksdagsledamöter för vänsterpartiet i en motion.

Spelandet i Sverige har under det senaste decenniet ökat med 50 % till rekordhöga nivåer. Spelandet per person är större än i t ex USA, Nya Zeeland och Australien. Spel exponeras numera lättillgängligt i de flesta butiker.

I mindre skala kan spelande ses som ett ganska oskyldigt tidsfördriv, men i takt med att allt fler spelformer tillkommer och med dem en allt aggressivare marknadsföring drabbas allt fler av spelberoende och spelmissbruk. Forskning har visat att spelberoende liknar beroende av kemiska droger. I Sverige beräknas ca 125 000 personer ha ett visst beroende av spel, varav ca 25 000 ett utvecklat beroende. Vissa spel - t ex tips, hästar, automatspel och bingo - förefaller lättare leda till beroende än andra. De mest riskabla spelen är de som innehåller moment av både skicklighet och slump, samt snabba spel.

Genomsnittssvensken spelar för ca 600 kr per år, medan en storspelare kan omsätta upp till 200 000 kronor. Idag spelar kvinnor nästan lika mycket som män, men för mindre summor. Andelen spelberoende är mindre än hos männen, men det finns troligen stora dolda spelproblem bland kvinnor.

I Sverige finns ingen åldersgräns för spel och den ålder när en spelare med problem har börjat spela är relativt låg jämfört med andra länder. Vid tester har det visat sig att spelombud låtit ungdomar spela för uppseendeväckande höga belopp vid upprepade tillfällen. Vänsterpartiet anser att det krävs en skärpning av ATG-ombudens kontroll av åldersgränser och att tillståndet ska dras in om ombudet inte följer reglerna.

Barn och unga bör så långt som möjligt skyddas mot risken att utveckla spelberoende. Åldersgräns bör införas för köp av lotter och för att delta i spel som innebär penninginsats, t ex trisslotter och bingolotter.

De egentliga vinnarna på spel är inte spelarna utan spelbolagen och staten. AB Svenska Spel, som dominerar den svenska spelmarknaden, omsätter 20 miljarder kronor varje år och hade år 2003 ett överskott om 4 miljarder. Staten har därför ett stort ansvar att motverka spelberoende. Forskningen kring spelberoende och nya behandlingsmetoder måste utvecklas och i socialtjänstlagen bör det ingå att det ska erbjudas behandling mot spelberoende. Det ska finnas behandlingsplaner, behandlingshem och annat utformade för kvinnors behov.

AB Svenska Spel bör få direktiv för sin marknadsföring liknande de som finns för Systembolaget, skriver Ingrid Burman, Ulla Hoffmann, Kalle Larsson, Elina Linna och Gunilla Wahlén i en motion.

Mer information: Ingrid Burman, tel. 070-343 95 87

Vänsterpartiet riksdagen 100 12 Stockholm, tfn 08-786 40 00, fax 08-21 33 53, e-mail: vansterpartiet@riksdagen.se