Skolval 2014

Skamligt av Vänsterpartiet att föreslå 30 fler månaders skolplikt

Pressmeddelande   •   Apr 18, 2009 14:25 CEST

Vänsterpartiets skolpolitiska talesperson Rossana Diamarca gör i dagens Svenska Dagbladet ett oväntat utspel genom att föreslå tre års mer skolplikt. Med Vänsterpartiets förslag blir alltså gymnasiet obligatoriskt och skolplikten utökad med 30 månader. Sammanlagt skulle då skolplikten bli drygt 120 månader, mot de 9 eller 15 månader som värnplikten består i.

Mikael Grenefalk, ordförande för Sveriges Elevråds Centralorganisation - SECO, är skarpt kritiskt till Vänsterpartiets förslag.

- Nu vet vi att tjatandet från Vänsterpartiets sida om lokala styrelser med elevmajoritet var tomma ord. Det här är ett fullständigt distanslöst förslag rent elevpolitiskt. Vi har ett vänsterparti som föreslår 30 månaders extra skolplikt men som inte tänker betala en krona mer i ersättning för det till landets elever. Hade man gjort samma sak med LO-kollektivet och gjort upp med Svenskt Näringsliv om 30 extra månaders arbete utan lön?

Sveriges Elevråds Centralorganisation konstaterar att Vänsterpartiet kommer att få mycket svårt att få med sig en majoritet av eleverna bakom förslaget. För de allra flesta elever är slutet på grundskolan en lättnad, där man under nio år har arbetet upp mot 30-35 timmar i veckan utan lön och med dåliga arbetsvillkor. När gymnasiet börjar har också ungdomar en större möjlighet att bli självständiga, något som nu Vänsterpartiet förvägrar dem.

- Jag är den förste att erkänna vikten av en gymnasieutbildning. När drygt 25 procent hoppar av gymnasiet, och de generellt kommer från vissa samhällsklasser, så är det ett misslyckande från samhällets sida. Kanske kan man då diskutera att göra gymnasiet obligatoriskt men inte under de sanslöst dåliga villkor som Vänsterpartiet erbjuder. Det är ett rent skambud både fackligt och ungdomspolitiskt, säger Mikael Grenefalk.

För att minska avhopp från gymnasieskolan och få fler att fullfölja sina gymnasieutbildningar krävs större satsningar på grundskolan, för att se till att alla har ordentligt med kunskap med sig till gymnasiet. Med starkare klassföreståndare, som kan var ledare och chefer, på samma sätt som på andra arbetsplatser, behöver inte heller någon elev lämnas utanför, enligt Sveriges Elevråds Centralorganisation.

För kommentarer under lördagen:

Niklas Delander, utbildningspolitisk chef

0709-44 87 14

För kommentarer under söndagen:

Mikael Grenefalk, ordförande

0709-65 55 37

Sveriges Elevråds Centralorganisation - SECO, tidigare Elevorganisationen i Sverige, är Sveriges största och äldsta elevrådsorganisation. Med mer eller mindre alla tyngre gymnasieelevråd anslutna och över 50 anställda stödjer vi våra medlemmar, med målet att skapa självständiga elevkårer och en bättre skoltid för alla elever.