Skamligt flyktingmottagande!

Pressmeddelande   •   Okt 29, 2004 13:41 CEST

- Det är en skam för vårt flyktingmottagande, säger Ingrid Burman (v), ordförande i riksdagens socialutskott, i en interpellation till migrationsminister Barbro Holmberg om de hungerstrejkande palestinierna i Uppsala

Sedan den 29 september hungerstrejkar sexton avvisningshotade palestinier i Uppsala. Femton av dem kommer från Gaza eller Västbanken, områden som Sverige för närvarande inte avvisar människor till med hänvisning till läget i området. Trots det ska de sexton palestinierna avvisas från Sverige till Tyskland och Italien för att söka uppehållstillstånd där.

Orsaken är att de kommit till Sverige på Schengenviseringar utfärdade av Tyskland och Italien, länder som regelmässigt utvisar palestinier till Gaza och Västbanken.

- Det innebär att regeringen indirekt frångår sina egna principer om att inte utvisa palestinier till Gaza och Västbanken och det vittnar om den mycket tveksamma flyktingpolitik som regeringen driver, säger Ingrid Burman.

Mer information:
Ingrid Burman, tel. 070-343 96 87

Vänsterpartiet riksdagen 100 12 Stockholm, tfn 08-786 40 00, fax 08-21 33 53, e-mail: vansterpartiet@riksdagen.se