Skamligt, Nalin Pekgul!

Pressmeddelande   •  Sep 04, 2003 12:56 CEST

- Det är skamligt och total brist på trovärdighet av Nalin Pekgul att, som ett slagträ i EMU-debatten, hävda att vänsterpartiet tidigare borde tagit avstånd från sverigedemokraterna, säger vänsterpartiets Pernilla Zethreaus och Kalle Larsson med anledning av Nalin Pekguls uttalande i Expressen i dag.

Vänsterpartiet har sedan flera år stått i främsta ledet i kampen mot extremhögern, och vi har ibland känt oss förvånansvärt ensamma där arbetarrörelsen borde stå enad. Nalin Pekgul borde känna till att vänsterpartiet sedan flera år krävt nolltolerans mot främlingsfientlighet och rasism, och Nalin Pekgul borde väl känna till vänsterpartiets kamp
för solidaritet, medmänsklighet och rättvisa.

- Ett hot mot denna solidaritet är den inhumana flyktingpolitik som den socialdemokratiska regeringen för. Den kan snarast kan betraktas som en blåkopia av det en gång existerande Ny Demokratis främlingsfientliga utpressningsförsök mot vårt samhälle, säger Kalle Larsson.

- Denna dubbelmoral hos regeringen ger högerextrema organisationer argument och ökar deras möjligheter till framgång. Och det är denna byk som Nalin Pekgul borde inrikta sig på att tvätta rent, säger Pernilla Zethreaus.

- Jag möter gärna Nalin Pekgul i en debatt kring främlingsfientlighet och bemötandet av extremhögern, säger Kalle Larsson.

Pernilla Zethraeus, partisekreterare (v) och Kalle Larsson, riksdagsledamot (v)

För mer information kontakta:
Pernilla Zethraeus 070-325 49 74
Kalle Larsson 070-343 96 74