– Skamligt sent förslag om sms-lån

Pressmeddelande   •   Dec 21, 2009 11:47 CET

Regeringens förslag om skärpta regler för sms-lån för betyget underkänt på grund av sen inlämning av Eva Sonidsson, konsumentvägledare och talesperson (S) i konsumentfrågor.

– Det är obegripligt att justitieminister Beatrice Ask väntat så länge med ett lagförslag om sms-lånen. Nu dröjer det ända till 2011 innan lagen träder i kraft. Med den arbetslöshet vi står inför kommer många fler att hamna i ekonomiska svårigheter och hos Kronofogden. Jag tycker Beatrice Ask borde skämmas, säger Eva Sonidsson.
Att sms-lånen skulle skapa problem för många människor kunde man se redan 2007, säger Eva Sonidsson. Förra året fick Kronofogden in 36 000 ansökningar som handlade om obetalda sms-lån. I år väntas det landa på mellan 40 000 och 50 000 ärenden. Unga upp till 25 år är överrepresenterade i statistiken. Förslaget som presenteras idag innebär att det ska ske en kreditprövning av alla sms-lån. Sms-låneföretagen ska tvingas informera bättre om hur dyra deras lån är och dessutom införs två veckors ångerrätt.
– Det borde inte ha varit så svårt att få fram dom lagförslagen. Beatrice Ask kunde ha lyssnat på oss. De förslag hon lagt fram är också våra förslag.

Peder Palmstierna
peder.palmstierna@riksdagen.se; peder.palmstierna@riksdagen.se