Svenska Bouleförbundet

Skandal gav Sverige EM-brons

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2016 23:39 CEST

En av de tyska spelarna hade fyllt sitt klot med otillåtet material. Ett avancerat och aldrig tidigare skådat fusk. Eftersom det tyska laget slagit det svenska fick Sverige, sedan Tyskland diskvalificerats, ta emot bronsmedaljer i årets Veteran-EM i Monaco.

Den välmeriterade spelaren Klaus Mohr har fått hedersbetygelser av det tyska bouleförbundet. Men det var före årets Veteran-EM. Där var Mohr läggard i det tyska landslaget, som gick obesegrat genom hela tävlingen - fram till semifinalen. Då hade en uppmärksam domare, under kvartsfinalen mot Sverige, noterat att Mohrs klot betedde sig märkligt och tvingat det tyska laget att spela utan detta klot.

När tävlingsledningen därefter sågade klotet itu visade det sig att det rymde en tyngd, invirad i en bomullstrasa. Helt otillåtet och ingenting som ingår i tillverkarnas standardförfarande.
Klotet hade med andra ord manipulerats - den kanske grövsta förseelse man kan göra sig skyldig till inom boulesporten.
Sedan detta uppdagats diskvalificerades hela det tyska laget. Och det svenska, som egentligen borde ha fått spela semifinalen mot Holland i tyskarnas ställe, tilldelades EM-brons.

Hannu Kolehmainen (Skatås BK, Göteborg), Janne Johansson (Tjust PC, Västervik/Jönköping), Thomas Callderyd (Gothenburg Boule Bangers, Göteborg) och Dennis Duvenfelt (Boulero, Stockholm) kunde därmed kliva upp på prispallens tredje steg tillsammans med det ryska landslaget.

Vad som nu kommer att hända med Mohr är ännu inte klarlagt, men gissningsvis är hans boulekarriär över.
Hur det kommer sig att svenskarna inte fick spela semifinalen är heller inte helt utrett, men vi hoppas kunna komma med ytterligare information under morgondagen.

Mer information finns tills vidare på vår hemsida: www.svenskboule.se.

Kontakt:
Lasse Franck, Kommunikatör: lasse.franck@svenskboule.se, tel: 0708-63 61 67.