Skandia

SkandiaBanken sänker räntan för bostadsrätter

Pressmeddelande   •   Okt 24, 2003 12:32 CEST

SkandiaBanken sänker i dag räntan för nya lån till bostadsrätter med 0,5 procentenheter. Därmed jämställs räntan för bostadsrätter med räntan för villor och fritidshus. För en kund som exempelvis tar ett lån på en miljon kronor innebär detta en kostnadsminskning med fem tusen kronor per år. Befintliga kunder får del av räntesänkningen vid nästa ränteomsättningsdag.

- Vi vill erbjuda konkurrenskraftiga villkor på samtliga bolån, säger Elisabeth Lindström, affärsområdeschef Bolån. Dessutom ska det vara enkelt att vara kund i SkandiaBanken, därför vill vi ha en rak och tydlig prislista, fortsätter Elisabeth Lindström.

SkandiaBanken har under året satsat mycket på att utveckla ett Lånecenter på Internet. Här kan man göra enkla räntejämförelser och lära sig mer om bolån i Låneskolan.

- Vi har några helt unika tjänster för bolånekunden. Bland annat går det att få direktsvar på en ansökan via Internet. Det innebär att vi kontrollerar betalningsförmåga, värderar huset och i de allra flesta fall kan leverera beslutet medan kunden ansöker om bolånet. Inom kort kommer även våra bostadsrättskunder att kunna få ett direktsvar på sin Internetansökan, det är en av anledningarna till att vi nu kan justera räntan för bostadsrätter, berättar Elisabeth Lindström.

En annan användbar tjänst är elektronisk lånebevakning över Internet. Som kund kan man registrera när bundna bolån förfaller. Ungefär en månad innan lånet förfaller skickas ett mail till kunden där möjlighet ges att jämföra gamla räntan med SkandiaBankens låneerbjudande.

Aktuell räntesats för ett rörligt bolån i Skandiabanken är 3,85%. Avgiften för att lägga upp ett lån i SkandiaBanken är 0 kronor. Det finns heller ingen aviseringsavgift för autogiro. SkandiaBanken har omkring 25.000 bolånekunder.

För ytterligare information kontakta:
Elisabeth Lindström, affärsområdeschef Bolån, SkandiaBanken tel 08-463 6120
Helena Ruhmén, Marknadschef SkandiaBanken tel 08-463 7471

SkandiaBanken startade i oktober 1994 och var en av de första s.k nischbankerna med banktjänster via telefon och Internet. I dag erbjuds privatpersoner ett brett sortiment av bank- och sparprodukter via Internet samt personlig rådgiving på lokla rådgivningskontor. SkandiaBanken har verksamhet i Sverige, Norge och Danmark och antalet anställda uppgår till drygt 1000. SkandiaBanken är ett helägt dotterbolag till försäkringsaktiebolaget Skandia. Banken har fått många utmärkelser för sitt kunderbjudande, bl a blivit utsedd till Årets Bank tre år i rad och senast till Bästa Internetbank.