SKANDIKON

Skandikon lanserar ny helhetstjänst för försäkrings- och pensionsadministration

Pressmeddelande   •   Sep 22, 2008 09:15 CEST

Skandikon lanserar ny helhetstjänst för försäkrings- och pensionsadministration

Skandikon har utvecklat en ny och heltäckande tjänst för försäkrings- och premieadministration för företag som inte har kollektivavtal, men som ändå har till exempel frivillig ITP. Den nya tjänsten skapar en helhetslösning för all administration av de anställdas försäkrings- och pensionsval.

- Skandikon hanterar idag såväl bankplanen BTP, som försäkringsanställdas FTP. Från och med nu är det inget hinder för oss att ta hand om samtliga anställda på företagen, oavsett om de skulle omfattas av Avtalspension SAF-LO eller någon annan plan, säger Dan Åkesson, vd för Skandikon.

Skandikon har sedan tidigare den egna valcentralen Selectum för val av försäkringsgivare. Tillsammans med de egna systemen för premie- och försäkringsadministration skapas nu en helhetslösning, som kan hantera alla de anställdas försäkringar och pensioner, oavsett om det rör premiebestämda eller förmånsbestämda pensionsutfästelser.

- Vi blir en helhetsleverantör. Företagen kan få alla sina kunders försäkringar på en faktura och vi kan med hjälp av verktyget löpande hålla koll på av- och påanmälningar för anställda som slutat, börjat eller ändrat löner, säger Dan Åkesson.

Systemet innebär att man kopplar in sig på företagets lönesystem där det känner av och stämmer av de förändringar som sedan meddelas försäkringsgivarna.

- Det här är viktiga frågor inte bara för företagen, utan även för de anställda eftersom systemet bidrar till att alltid se till att alla anställda har rätt skydd. Företaget kan på så sätt hålla koll på att rätt premie alltid betalas för alla anställda. Vi kan visa att företagen kan spara mycket pengar på att ha en bättre fungerande administration för pensioner och försäkringar, oavsett avtalsområde, säger Dan Åkesson.

Systemet kommer att vara helt driftklart under fjärde kvartalet 2008.

Frågor besvaras av: Dan Åkesson, VD Skandikon

dan.akesson@skandikon.se

Telefon: 070-379 66 00

Skandikon är Sveriges ledande administratör av pensioner och stiftelser. Vi ger ditt företag möjligheten att låta Skandikon, med långsiktighet förenat med hög kvalitet och säkerhet, administrera och förvalta ditt företags försäkringar och stiftelser och dessutom fungera som rådgivare inom området pension och stiftelse.