JobOut

Skandinavisk kalendergigant investerar miljoner i e-hälsa

Pressmeddelande   •   Apr 12, 2018 15:12 CEST

Burde Förlag satsar på att förbättra den svenska företagshälsan. Burde Förlag med sina 55 anställda upplevde ökade hälsoproblem hos personalen. Ledningen finkammade marknaden efter något som kunde råda bot på detta. Massage, företagshälsovård och mycket annat provades men det var egna lösningar som tillslut banade väg för ett helt nytt affärsområde.

JobOut - Hälsokonceptet för piggare och friskare arbetsplatser. Burde Förlag började med att ta reda på de vanligaste förslitningsskadorna på arbetsplatsen. Sedan skapades tillsammans med ett team av experter, ett hälsokoncept som går att implementera på vilken arbetsplats som helst. Med hjälp av de unikt framtagna redskapen och övningarna kan konceptet nu användas för att förebygga, rehabilitera och ge energi. Allt är paketerat i en enkel JobOut app som påminner när det är dags, visar hur man gör och varför. Man skapar även team i appen och kan därmed tävla avdelningar, kollegor eller kontor emellan.

Sverige är bland de bästa i Europa på att träna, men vi är också bland dem som sitter mest. Detta beror till stor del på den negativa trenden med allt fler stillasittande jobb. Något som måste tas på allvar. Faran med stillasittandet jämförs idag med rökning. Införandet av korta energipauser under arbetsdagen förebygger inte bara stress, förslitningsskador och depressioner, utan även allvarligare sjukdomar som hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes.

Dessa sjukdomar leder även till sjukskrivningar som kostar de svenska företagen över 22 miljarder kronor årligen, och mycket mer i dolda kostnader så som lägre produktivitet, stress hos kollegor som får rycka in m.m. En sak är säker – det är billigare att förebygga arbetsrelaterade skador än att åtgärda dem och det är här JobOut fyller ett hål på marknaden.

"Vi har högt ställda mål, vi skall förbättra hälsan på jobbet och därmed folkhälsan!" - Marc Burde, VD, Burde Förlag.

JobOut - För piggare och friskare arbetsplatser.