Moderaterna

Skapa majoritet för tillväxtreformer

Pressmeddelande   •  Jul 03, 2003 10:00 CEST

- Att Sveriges tillväxt de senaste åren kan ha överdrivits kraftigt understryker ytterligare behovet av omedelbara reformer för högre tillväxt. Regeringen skulle omedelbart kunna få majoritet i riksdagen för åtgärder för att göra det mer lönsamt att arbeta, ta bort krångel för landets företagare och minska sjukfrånvaron och antalet förtidspensioneringar.

Det säger moderaternas partiledare Bo Lundgren med anledning av att beräkningar visar att den svenska ekonomiska tillväxten under senare år kraftigt överdrivits i statistiken.

- Med en tillväxt som de senaste åren kan ha varit ännu lägre än tillväxten i det krisstämplade Tyskland borde behovet av omfattande reformer för en högre svensk tillväxt vara uppenbart även för socialdemokraterna. Göran Persson måste nu välja mellan de tillväxtfientliga stödpartierna och en politik som ger högre tillväxt. Valet borde vara enkelt.

- Det första steget mot högre tillväxt kan tas redan innan riksdagen återsamlas genom ett ja i höstens folkomröstning om att införa euron. Ett huvudargument från nej-sidan är att svensk ekonomi utvecklats bra utan euron. Moderaterna och andra har redan tidigare hävdat att detta är fel, men nu försvagas nej-sidans argumentation ytterligare.