Nulink - Linköpings näringslivsbolag

Skarpt läge i julhandeln för 16 UF-företag i Handelns Hus

Pressmeddelande   •   Nov 23, 2016 07:24 CET

Nu får flera unga företagare chansen att prova vingarna genom att sälja sina alster på Handelns Hus mitt i Linköping.

Första utmaningen är julmarknaden lördag 26 november.

– Förra året medverkade 35 UF-företagare, berättar projektledaren Rosie Hall.

Handelns Hus har butik på Nygatan ett stenkast från Stora torget i Linköping. Här får personer inom handelns område testa sina affärsidéer i skarpt läge, med utbildning och coachning.

Region Östergötland bekostar en plats öronmärkt för UF-företagare från hela Östergötland. Här får ungdomarna tillgång till ett av regionens bästa säljlägen, och allt som hör till en riktig butik.

– 16 UF-företag har anmält sig och är på väg att flytta in. Det är entusiastiska ungdomar med många bra idéer och produkter, säger Rosie.

De ska driva sina företag fram till 1 mars. På Handels Hus finns de under minst fyra veckor och arbetar i butiken två timmar i veckan och en lördag.

– Det viktiga är inte att alla blir företagare. UF-företagande är en erfarenhet som de kommer att ha nytta av resten av livet. Därför är det värdefullt att ungdomarna får driva sina företag under realistiska förhållanden, säger Helena Balthammar, Borgmästare och ordförande i Nulinks styrelse.

Satsningen på UF-företagare startade förra året, den gången med 14 företag. Även dessa fick en flygande start med julmässa den första adventshelgen.

– Huset var fullt av kunder, minns Rosie som uppmanar alla att titta in lördag 26 november.

– Ungdomarna har många bra och annorlunda julklappar att erbjuda.

I butiken finns även två tidigare sommarföretagare, Christina Klein och Jeanette Strömberg, som i somras sålde tepåsehållare av egen design och tillverkning på Handelns Hus. Produkten blev uppskattad och finns fortfarande tillgänglig.

____________________________________________________________________________________
Nulink- Linköpings näringslivsbolag
Storgatan 58, Telefon 013-33 66 00, E-post info@nulink.se, www.nulink.se

Linköping - En kommun som växer
Linköping har snabbt vuxit till landets femte största kommun med över 150 000 invånare. Tillsammans med Norrköping utgör vi centrum i en av landets viktigaste tillväxtregioner. I Linköping finns över 10 000 registrerade företag och tillsammans med Linköpings Universitet, där 27 600 studenter återfinns skapas unika förutsättningar för att bo och leva men framför allt för att driva företag.
www.nulink.se