Skattefritt för frivilligarbetare

Pressmeddelande   •   Sep 13, 2008 10:56 CEST

Idag görs stora insatser av människor som har åtagit sig frivilliga samhällsuppdrag. Det är cirka 200000 personer som med stort samhälleligt och socialt engagemang delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter.

Det handlar till exempel om kontaktpersoner, kontaktfamiljer, övervakare inom kriminalvården, stödpersoner inom psykiatrin eller gode män. För det erhåller man ofta ett lågt arvode och en kostnadsersättning. Det kan handla om kostnadsersättning enligt schablon eller enligt ett faktiskt underlag.

Marie Engström vill nu göra ersättningen skattefri:

- Regeringen har höjt beloppsgränsen för kostnadsavdrag, så att den kostnadsersättning som understiger 5000 kronor/år, kommer att beskattas som en inkomst. Det behöver ändras. Det stöd som hundratusentals människor ger idag är en solidarisk handling och en viktig hörnsten för att ge medmänniskor möjlighet till ett värdigt och bättre socialt liv. Dessa insatser förtjänar ett stort erkännande, säger Marie Engström.

Vänsterpartiet kommer nu att föreslå att en översyn görs i syfte att inte ytterligare beskatta människor som gör frivilliginsatser. Utgångspunkten ska vara att kostnadsersättningarna som är knutna till frivilliginsatserna, ska vara helt skattefria.

Kontakt:

Vänsterpartiets presstjänst: 070-620 00 64