Ynnor AB

Sänkt skatt för tjänstebilar 2011

Pressmeddelande   •   Nov 26, 2010 16:30 CET

Nästa år blir det billigare att ha tjänstebil och personalbil. På torsdagen sänktes statslåneräntan, vilket i sin tur sänker alla bilars förmånsvärden – en välkommen nyhet för landets 220 000 förare av sådana bilar.

– Det kommer säkert som en överraskning för de flesta, men ränteläget är lägre än för ett år sedan, och detta ger en sänkning av förmånsvärdet, säger Ronny Svensson VD på tjänstebilsföretaget Ynnor.

Statslåneräntan som används för beräkning av förmånsskatt är nu satt till 2,84 %. Och trots att basbeloppet, som också ligger till grund för uträkningen av förmånsvärdet, höjs med 400 kronor från 42 400 till 42 800, blir det ändå lägre förmånsvärden. För ett bilpris på 250 000 kommer förmånsvärdet att sänkas med 600 kr.

För att beräkna ditt nya förmånsvärde 2011 gå in på www.tjanstebilsfakta.se Där finns också fler nyttiga kalkylverktyg som underlättar bilvalet.

– Tjänstebilsföraren kan unna sig en biljett till finalen i Idol, säger Ronny Svensson.

Under 2011 väntar fler viktiga nyheter för landets tjänstebilsförare. Bland annat försvinner den nuvarande miljöbilsdefinitionen.

– Min rekommendation till den som står i begrepp att välja ny tjänstebil är att välja en lågförbrukande dieselbil. I dag finns flera vettiga alternativ under utsläppsgränsen på 120 gram CO2/km, och innehavskostnaden blir vettig utan osäkra subventioner, avslöjar Ronny Svensson.

– Konsekvenserna om skatterabatten upphör 2011 blir förödande för svensk bilindustri, som inte bara säljer många etanolbilar, men också kommit starkt på snåldieselfronten. Dessutom skapar dessa ständiga kast i regelverket osäkerhet kring vilken produktion Saab och Volvo ska satsa på. Även klimatet riskerar att påverkas extra negativt. Men det finns förstås möjlighet för regeringen att premiera klimatbättre lösningar genom hållbara och teknikneutrala morötter och piskor, menar Ronny Svensson.

– När förmånsvärdet är så här lågt kommer säkert försäljningen av förmåns- och personalbilar att öka, tror, Ronny Svensson.

Som tidigare aviserat i höstbudgeten kommer ett nytt förmånsskattesystem att presenteras av regeringen. Dagens rabattsatser försvinner till 2012.

– Regeringen med Anders Borg (M) i spetsen har inte varit känd för att skapa onödiga subventioneringssystem. Finansminister Borg vill ha långa och hållbara lösningar, anser Ronny Svensson.

Ynnor AB arrangerar Tjänstebilsdagarna inför 2011 i Lund den 6:e, Göteborg den 7:e och Sollentuna den 8:e december. Möt Ronny Svensson och hör hur förändringar kan ge besparingar.
För pressackreditering kontakta Ynnor på redaktion@ynnor.se

Kontakt:
Ronny Svensson: 0708-35 48 78
www.ynnor.se

www.tjanstebilsfakta.se

Länk till foto på Ronny Svensson: http://www.ynnor.se/media/default.asp?sub=pressbilder

Ynnor AB är sedan snart tjugo år tillbaka Sveriges ledande kunskapsföretag inom området tjänstebilar och ger bland annat ut böcker, publikationer och är content provider åt många företag som informerar om och producerar tjänster inom fordonssektorn.

Märke              Modell           Version                          Bränsle    Förmånsv.2011

AUDI               A6                AVANT2.0 TFSI              Bensin     48 100

BMW               5-serien         520d Touring                 Diesel      58 900

CITROEN         C5                 2.0i 16V BioFlex Comfort  Etanol     33 600

FORD              MONDEO        2.0 SCTi EcoAut Titanium Bensin     45 500

HYUNDAI         SANTA FÉ      2.2 CRDi-R Aut Comfort    Diesel      48 400

LEXUS             RX450h          3.5 24V Aut Business      Elhybrid    89 700

MAZDA6          2.0                AdvancePlus                  Bensin      39 200

MERCEDES       C-klass            220 CDI BlueEff. Bus.      Diesel       49 800

MINI               COUNTRYMAN One D 1.6 TD/90            Diesel       35 600

PEUGEOT        308SW           2.0 Hdi Premium             Diesel        35 900

RENAULT        MÉGANE          1.6 16V Eco2Touring      Etanol       25 300

SAAB              9-52.0T4        BioPower Linear              Etanol       39 900

SUBARU          LEGACY          2.0 D AWD DPF Bus.       Diesel       46 300

TOYOTA         PRIUS             1.8 HSD Business            Elhybrid     29 500

VOLKSWAGEN PASSAT           2.0 TDI/170 R-Line DSG  Diesel        44 300

VOLVO           V70II              2.5t AFV Bi-Fuel CNG       Gas           30 000

I den mån vi har av skatteverket utsedd jämförbar bil så är det priset listat, annars visas listpris.CO2 visas för bensindrift på etanolbilarna

För fullständig lista se bifogad pdf.

Faktatruta:

Beräkna förmånsvärdet

Förmånsvärdet består av summan av 9% av bilens Förmånsgrundandepris inklusive värdet på all extrautrustning (max 7,5 basbelopp), 30% av basbeloppet samt 75% av statslåneräntan multiplicerat med nybilspriset.
Ovanstående huvudregel gäller för alla bilar, oavsett ålder, som kostar mindre än 7,5 basbelopp. För dyrare bilar läggs 20 procent av det överskjutande beloppet till förmånsvärdet.