Piratpartiet

Skatteverket vill massövervaka svenska bitcoin-användare

Pressmeddelande   •   Apr 08, 2015 06:00 CEST

Nyligen avslöjade Dagens Nyheter att Skatteverket har yrkat på att få en kopia på alla unika koder till varje digital bitcoin-plånbok som tillhör kunderna till en av Sveriges största bitcoin-växlare.

Med de beslagtagna adresserna till bitcoin-plånböckerna kan myndigheten följa alla transaktioner både bakåt i tiden samt även alla framtida transaktioner som kommer att göras med de angivna adresserna säger Gustav Nipe, talesperson för Piratpartiet.

Om adresserna lämnas ut ges Skatteverket total inblick i ett stort antal privatpersoners ekonomiska förehavande i realtid. Genom att följa en bitcoin-plånbok kan du följa en persons transaktioner. Det är som att öppet publicera alla transaktioner på ditt bankkonto eller med ditt betalkort.

Skatteverkets trålningsexpedition mot bitcoin-växlarens alla kunder är fel. I detta enskilda fallet handlar det om att försöka övervaka cirka 20 000 svenska bitcoin-användare. De är inte ute efter någon enskild aktör utan vill samla in all information för att se om någon möjligtvis har gjort något fel. Detta är övervakning för övervakningens skull, avslutar Gustav Nipe.

2012 avslog Högsta förvaltningsdomstolen en liknande trålningsexpedition riktad mot en stor svensk bank. Då rörde kravet cirka 900 svenska användare.

Piratpartiet anser att det behövs ett nytt paradigm i hur myndigheter beter sig mot medborgare. Skatteverket, och andra myndigheter, ska spana mot redan misstänkta eller enskilda personer i riktade undersökningar. De ska inte hålla på med mass-trålning av oskyldiga människors förehavande för att eventuellt hitta felaktigheter.

Bitcoin-växlaren har överklagat Skatteverkets krav till Förvaltningsdomstolen.

Om Piratpartiet

Piratpartiet är ett svenskt, politiskt parti som grundades 2006. Partiet har sedan starten fokuserat på integritet, kultur och kunskap och svarar på de nya frågor som de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

Idag finns det aktiva Piratpartiet i över 50 länder runtom i världen, med folkvalda representanter i EU-parlamentet, i isländska riksdagen, på delstatsnivå i Tyskland och på lokal nivå i Österrike, Kroatien, Tjeckien, Frankrike, Tyskland, Island, Nederländerna, Spanien och Schweiz.