Skellefteå Kraft

Skellefteå Kraft vill dela minnen

Pressmeddelande   •   Dec 27, 2013 07:00 CET

Tillsammans med skellefteåborna vill Skellefteå Kraft skapa en utställning för att skildra kraften bakom kraftverket. Därför startar nu en insamling som kommer att mynna ut i en utställning.

­– Vi tror att det finns ett stort intresse av att dela med sig av sin familjs minnen för att skildra Skellefteå älvdals lokala historia, säger Christoffer Svanberg, affärsområdeschef Marknad.

Kraftstationen i Finnfors är ett resultat från pionjärsandan som rådde i Skellefteå 1906. Tiden då kraftverket byggdes var en brytning mellan det gamla bondesamhället och det nya industrisamhället och påverkade bygdens utveckling och det Skellefteå vi har idag.

– Många som bor här har en relation till Skellefteå Kraft, antingen som anställd eller är anhörig till någon som arbetat här. Det finns också en stolthet över kommunens egna energibolag. Vi vill göra det möjligt för alla att dela med sig av historien och berättelserna, avslutar Christoffer.

För att lämna in ditt bidrag går du in på http://www.skekraft.se/hundra.

För mer information:
Christoffer Svanberg, affärsområdeschef Marknad
christoffer.svanberg@skekraft.se

Skellefteå Kraft är en av Sveriges största kraftproducenter, med egna produktionsanläggningar för vindkraft, vattenkraft, värme och bioenergi. Verksamheten består av såväl teknisk utveckling som försäljning och leverans. Skellefteå Kraft har egna elnät och erbjuder energi- och underhållstjänster. Dessutom bedrivs verksamhet inom fastighetsuthyrning och bredband. Bolaget är helägt av Skellefteå kommun och 2012 var omsättningen 4,6 miljarder kronor.