Skellefteå Kraft

Skellefteå Krafts vd Gunnar Eikeland slutar våren 2013

Pressmeddelande   •   Okt 15, 2012 15:15 CEST

Gunnar Eikeland avgår på egen begäran som vd för Skellefteå Kraft våren 2013. Han kommer att tillträda som koncernchef för de kommunalt ägda bolagen i Luleå kommun. Rekryteringsprocess för ny vd kommer att påbörjas omgående.

Gunnar började som vd på Skellefteå Kraft november 2009 och har verkat som operativ företagsledare inom energibranschen i 14 år.

– Gunnar har varit en mycket kompetent företagsledare, visat mycket goda resultat och utvecklat företaget mot ett starkare marknadsfokus. Företaget har också under denna tid fortsatt att ta ansvar för förnybara satsningar inom vindkraft. Han har varit mycket omtyckt av alla medarbetare för hans ledaregenskaper, kommunikativa förmåga och breda kompetens och han har stärkt Skellefteå Kraft för framtiden. Vi kommer att sakna honom, men önskar honom lycka till med fortsatta utmaningar i norr, säger Alf Marklund, styrelseordförande i Skellefteå Kraft.

– Jag har idag meddelat styrelsen att jag beslutat mig för att avsluta min anställning som vd för Skellefteå Kraft. Jag kvarstår som vd till april 2013 eller den tidpunkt då ersättare är på plats. April 2013 tillträder jag som koncernchef för Luleås kommunalt ägda bolag. Skellefteå Kraft är ett fantastiskt fint företag som kommer att fortsätta utvecklas på ett positivt sätt. Jag hade gärna fortsatt några år till, men familjemässiga skäl har haft stor betydelse för mitt beslut, säger Gunnar Eikeland.

Mer information:

Alf Marklund, styrelseordförande, Skellefteå Kraft

Catarina Hägglund, informationschef, Skellefteå Kraft
Mobil 070-511 11 55

Skellefteå Kraft är en av Sveriges största kraftproducenter, med egna produktionsanläggningar för vindkraft, vattenkraft, värme och bioenergi. Verksamheten består av såväl teknisk utveckling som försäljning och leverans. Skellefteå Kraft har egna elnät och erbjuder energi- och underhållstjänster. Dessutom bedrivs verksamhet inom fastighetsuthyrning och bredband. Bolaget är helägt av Skellefteå kommun och 2011 var antalet anställda cirka 650, med en omsättning på 5,1 miljarder kronor.