Destination Skellefteå

Skellefteå Waterbar nu på Skellefteå Airport

Pressmeddelande   •   Jul 02, 2012 17:02 CEST

Skellefteå Waterbar nu på Skellefteå Airport

Nu utökar Skellefteå värdskapet på Skellefteå Airport genom att personligen ta emot samtliga ankommande resenärer under juli månad. Allt för att med ett gott värdskap kunna förstärka bilden av Skellefteå som en attraktiv kommun för såväl turister som potentiella inflyttare eller etableringar.

Redan under den stora gruvmässan Euromine i juni presenterades för första gången Skellefteå Waterbar. Ett koncept för att ge ett varmt välkomnande till samtliga besökare på ett nytt och fräscht sätt. De aktörer som var med, Destination Skellefteå, Skellefteå Kommun och Luleå Tekniska Universitet, var mycket nöjda över gensvaret och samtliga inblandade känner att konceptet går att vidareutveckla och använda i andra sammanhang.

Nu har nästa tillfälle identifierats och det är idag premiär för Skellefteå Waterbar på Skellefteå Airport.

– Det känns fantastiskt roligt att kunna utöka värdskapet på flygplatsen, säger Anders Hellgren, VD Destination Skellefteå. Vi har sedan tidigare mött upp samtliga ankomster med Ryanair från Girona/Barcelona, vilket har tagits emot ytterst positivt av samtliga ankommande resenärer, fortsätter Anders.

I Skellefteå Waterbar kommer resenärerna även att hitta information om lediga arbeten, ett led i ett redan påbörjat samarbete mellan Skellefteå Kommun, Luleå Tekniska Universitet och ett antal privata företag i kommunen.

- Problem att hitta personal med rätt kompetens är redan idag ett hinder för tillväxt för ett flertal företag inom en rad olika branscher, säger Ingrid Thylin tillförordnad tillväxtchef i Skellefteå Kommun. Tillväxt Skellefteå har tillsammans med företrädare för näringslivet påbörjat ett samarbete för att locka personer med efterfrågad kompetensprofil till Skellefteå. Att möta de som kommer till Skellefteå Airport är en av flera aktiviterer som ska väcka intresse för Skellefteå som en möjlig, framtida bostadsort. Skellefteå Waterbar är ett sätt att leva vårt varumärke; ”Ge idéerna plats!” avslutar Ingrid Thylin

Fakta:

Skellefteå Waterbar genomförs i ett samarbete mellan Skellefteå Kommun, Skellefteå Airport och Destination Skellefteå AB.

Anders Hellgren
Destination Skellefteå