Västerbotten Investment Agency

Skellefteåföretag visar upp sin spets för delegation från Kina, Indien, Japan och USA

Pressmeddelande   •   Jan 27, 2010 10:59 CET

Som avslutning på en hel veckas vistelse i Västerbotten kommer delegationen från Invest in Sweden Agency (ISA), med representanter från Kina, Indien, Japan och USA, att besöka två Skellefteåföretag med intressanta lösningar inom återvinning och bioenergi. På torsdag 28 januari är två studiebesök, ett till Boliden Rönnskär för att få inblick i deras skrotåtervinnings-processer samt ett besök till Skellefteå Krafts bioenergikombinat Hedensbyn. Vid besöket på Hedensbyn kommer även representanter från GreenExergy att närvara för att presentera exportmöjligheter av företagets tjänster och produkter.

ISA besöker Västerbotten en hel vecka och har tillsammans med Västerbotten Investment Agency rest runt i länet är för att lära sig mer om vad länet erbjuder inom fordonsindustri och miljöteknikområdet. Besöket ger också representanterna möjligheten att personligen få träffa flertalet nyckelpersoner inom respektive område.

Veckan avslutas på torsdag 28 januari på plats i Skellefteå där man, förutom att hinna med två besök, även kommer att hålla strategi- och planeringsmöte tillsammans med Västerbotten Investment Agency. Under dagen kommer man bland annat att diskutera hur Västerbottens möjligheter kan positioneras tydligare mot utländska aktörer, främst i Kina, Indien, Japan och USA där ISA har sina utlandskontor.

Under torsdag förmiddag är media välkomna att närvara för få möjlighet att fråga delegaterna om deras personliga reflektioner efter en vecka i Västerbotten. Hur de ser på affärsmöjligheterna och vilket intryck som länet har givit dem.

Anmälan och frågor till Inger Edlund, kommunikationsansvarig, inger.edlund@viavasterbotten.se  0910-71 26 82 mobil 070-259 95 05

Om Västerbotten Investment Agency

Västerbotten Investment Agency (VIA) arbetar för att göra Västerbottens län till det mest attraktiva alternativet för utländska företag och investerare som funderar på att etablera eller expandera sin verksamhet i Sverige. Med expertkunskap i en mängd nyckelsektorer erbjuder VIA information om affärsmöjligheter samt assistans genom hela investerings- och etableringsprocessen. VIA är en regional partner till myndigheten Invest in Sweden Agency (ISA).