SKF AB

SKF förvärvar företag för service av järnvägslager i Australien

Pressmeddelande   •  Maj 05, 2003 00:00 CEST

SKF har förvärvat ett av de ledande företagen för service av
järnvägslager i Australien, Rolling Stock Supply & Service Pty Ltd, (RSSS). Företaget är en betydande leverantör av nya och rekonditionerade hjullagerenheter och axelboxar för rullande material i Australien, Nya Zeeland och Asien.

RSSS startades 1988, har en årsomsättning i storleksordningen 60 miljoner kronor och har moderna serviceanläggningar i både Perth och Melbourne. Företagets tekniska service erbjuder mobil monteringsservice av hjullagerenheter och även teknisk utbildning och assistans ute hos kunderna.

"Förvärvet av RSSS stärker ytterligare vårt åtagande till
järnvägsindustrin och för oss ännu närmare våra kunder i området. Genom att kombinera RSSSs och SKFs resurser, inkluderande nya serviceanläggningar, får vi möjlighet att ytterligare öka vår höga servicenivå både till operatörer och till leverantörer av rullande material", säger Egon Ekdahl, Director, SKF Railways.

SKF är den ledande leverantören av rullningslager till världens
järnvägsindustri och erbjuder ett fullt sortiment av lagerrelaterade produkter och service för alla slag av järnvägsfordon som godståg, lokomotiv, regionaltåg och höghastighetståg.

Göteborg den 5 maj 2003

Aktiebolaget SKF
(publ.)

För ytterligare information, kontakta:
Lars G Malmer, SKF Group Communication,
tel: 031-337 15 41,