SKF AB

SKF förvärvar serviceföretag inom gas- och oljeindustrin

Pressmeddelande   •   Apr 24, 2006 11:53 CEST

SKF har undertecknat ett avtal om förvärv av de återstående 50% av det norska företaget RC DEI Norge AS från AGR koncernen.

Förvärvet förutsätter godkännande från den norska konkurrensmyndigheten. SKF äger sedan tidigare 50% i företaget, genom sitt dotterbolag DEI, Aberdeen, Scotland, vilket SKF förvärvade 1999. RC DEI har en omsättning på cirka 12 miljoner norska kronor och är beläget utanför Stavanger, Norge.

RC DEIs verksamhet består huvudsakligen av tjänster för tillståndsbaserat underhåll främst för olje- och gasindustrin på Nordsjöns kontinentalsockel.

"Detta förvärv kommer ytterligare att stärka SKFs ställning inom olje- och gasindustrin," säger Phil Knights, chef för SKF Service Division. "Tillsammans med DEI och SKFs övriga resurser inom området, kan denna organisation förse oljeindustrin i Nordsjön med en lång rad av driftsäkerhetstjänster. Denna verksamhet kommer också att stödja vår roll i samarbetet med Statoil. Olje- och gasindustrin är också en mycket viktig marknad för SKFs bärbara mätutrustning. SKF är idag världsledande i att utveckla och leverera funktionssäkrade instrument för olje- och gasindustrin."

SKF är världsledande leverantör av produkter, lösningar och tjänster inom rullningslager, tätningar, mekatronik, tjänster och smörjsystem. Koncernens tjänster omfattar teknisk support, underhållstjänster, tillståndsövervakning och utbildning.

SKFs huvudkontor finns i Göteborg. Koncernen har cirka 100 fabriker och ett nätverk av återförsäljare på 15 000 orter världen över.

Göteborg den 24 april 2006

Aktiebolaget SKF
(publ.)

För ytterligare information kontakta:
PRESS: Lars G. Malmer, SKF Group Communication, tel. 031-337 1541, e-mail: Lars.G.Malmer@SKF.com
IR: Marita Björk, SKF Investor Relations, tel. 031-337 1994, e-mail: Marita.Bjork@skf.com

Aktiebolaget SKF
SE-415 50 Göteborg, Sweden