SKF AB

SKF tar order för övervakningssystem Tyska GEO köper för 100 vindkraftverk

Pressmeddelande   •  Aug 04, 2003 11:05 CEST

GEO, Gesellschaft fur Energie und Oelologie mbH, i Enge-Sande, Tyskland har placerat en order hos SKF för 100 övervakningssystem SKF WindCom för vindkraftsturbiner. Affären skall vara genomförd före utgången av 2004 och samtidigt har SKF och GEO kommit överens om ytterligare samarbete utöver leveranserna av övervakningssystem.

SKFs WindCon valdes av GEO för att i drift ha visat bästa prestanda efter drygt ett års tester av olika system och metoder för övervakning av turbiner i vindkraftverk. GEO ser det som en fördel att SKF WindCon är ett system som opererar oberoende av tillverkare eller leverantör av turbinerna.

SKF WindCon övervakningssystem hjälper GEO att hela tiden ha en fullständig bild över tillståndet i turbinerna vilket gör det möjligt att på ett tidigt stadium identifiera eventuella problem. Därmed kan förebyggande underhåll schemaläggas innan oplanerade stopp med väsentligt produktionsbortfall inträffar. Genom att använda SKF WindCon kan GEO förbättra tillgängligheten för sina turbiner och optimera planeringen och effektiviteten i underhållsarbetet.

Denna är den andra stora ordern av SKF WindCon system i år.

- Detta gör oss till den ledande leverantören av lösningar för övervakningssystem till vindkraftverk, säger Gerhard Schneeweis, försäljningschef för Centraleuropa inom SKFs Service Division.

För ytterligare information, kontakta:
Lars G Malmer, SKF Group Communication
tel: 031 337 1541 e-post: Lars.G.Malmer@skf.com

Aktiebolaget SKF, 415 50 Göteborg, tel: 031 337 1000, fax 031 337 2832, www.skf.com