SKF AB

SKF vinner order för axelboxar till ny generation Pendolinotåg i Italien

Pressmeddelande   •   Mar 01, 2006 10:57 CET

SKF har fått en order från Alstom på nära 1 500 axelboxar utrustade med kompakta koniska rullagerenheter.

Lagerenheterna har inbyggda SKF-sensorer för övervakning av lagertemperatur såväl som hastighet och tågposition. Dessa signaler används för det europeiska tågstyrsystemet ETCS. Det var helhetslösningen omfattande både lager och mekatronik som gjorde att Alstom valde SKFs förslag.

Alstom i Italien ska bygga en ny generation med 26 lutande Pendolinotåg. 14 tåg kommer att användas av Cisalpino för järnvägsförbindelsen mellan Italien och Tyskland via Schweiz. Ytterligare 12 tåg anpassade för höghastighetslinjer i det italienska järnvägsnätet ska drivas av Trenitalia. Lagren tillverkas i Italien och axelboxarna i Frankrike. SKF ska leverera enheterna under 2006.

De nya Pendolinotågen utgör ett viktigt steg i processen att modernisera Trenitalias tågflotta. De kan köras i andra europeiska länders järnvägsnät. De nya Pendolinotågen blir den fjärde generationen tåg baserade på lutningsteknik/rätt?/ som är utrustade med lagerlösningar från SKF.

SKF är den ledande leverantören av rullningslager till världens järnvägsindustri och tillhandahåller ett komplett sortiment av lager och lagerrelaterade produkter och tjänster för höghastighetståg, lok, motorvagnståg, personvagnar, kollektivtrafik och godsvagnar.

Göteborg 1 mars 2006

Aktiebolaget SKF
(publ.)

För ytterligare information kontakta:
PRESS: Lars G. Malmer, SKF Group Communication, tel. 031-337 1541, e-mail: Lars.G.Malmer@SKF.com
IR: Marita Björk, SKF Investor Relations, tel. 031-337 1994, e-mail: Marita.Bjork@skf.com

Aktiebolaget SKF
SE-415 50 Göteborg, Sweden