SCP reklambyrå

Skicka ett vykort – förebygg cancer. Ny kampanj från SCP och VGR.

Pressmeddelande   •   Mar 15, 2012 09:30 CET

Kampanjen ”Jag bryr mig” är en kampanj från SCP och VGR där virtuella vykort skickas mellan Facebookvänner och är det senaste i arbetet för att få fler unga att ta cellprov för livmoderhalscancer regelbundet. Lansering sker i vecka 11.
Kampanjen går ut på att påminna och uppmuntra vänner att inte missa eller strunta i provtagningen.  Kampanjlänk: www.jag-bryr-mig.se.

Efter att ha fått kallelse till cellprov för livmoderhalscancer är det många som inte vågar gå dit. Rädslan för att få reda på att något inte står rätt till och många struntar därför i det.  Med den insikten har SCP Göteborg gjort senaste kampanjen ”Jag bryr mig” för Angereds Närsjukhus.

Initiativet kommer från nordöstra Göteborg där deltagandet i cellprovstagning är bland de lägsta i landet, i vissa stadsdelar så lågt som 58 procent.

Sen tidigare har kunden Angereds Närsjukhus jobbat med kampanjen ”Ta med en vän”, där unga tjejer uppmanades att tillsammans gå till provtagningen. ”Jag bryr mig”-kampanjen blir nu ytterligare ett steg på samma bana.

”Att inkludera sociala medier i detta skede känns helt rätt. I vårt område sprids information framförallt mun-till-mun och genom sociala medier. Samtidigt hoppas vi också att budskapet sprids i hela Sverige. Detta är inte bara en fråga som är viktig för nordöstra Göteborg” säger Malena Lau, projektledare för ”Ta med en vän”

”Ta med en vän” är ett lokalt projekt för ökad deltagande i cellprovstagning i Nordöstra Göteborg. Den inleddes i april 2011 och kommer att pågå under ett år. Under kampanjens första åtta månader har provtagningen i området ökat med 45 procent jämfört med samma period föregående år.

“Vi ville att folk på ett enkelt sätt skulle kunna skicka ett meddelande till en vän och säga: "Jag bryr mig om dig - glöm inte att testa dig!  Att använda Facebook som plattform kändes självklart, och vår vykortsfunktion tillåter den som skickar kortet att välja sitt favoritfoto på mottagaren tillsammans med ett personligt meddelande" - säger Russell Clark, ansvarig för digital media på SCP.

”Det är ibland enklare att peppa en vän att gå, än att själv ta steget till provtagningen.” säger Emerentia Leifsdotter Lund, copywriter på SCP.

Arbetsgrupp:
Interactive Producer:  Russell Clark
Information Architect: John Beijar
Copywriter: Emerentia Leifsdotter Lund
AD: Linus Löfgren
AD: Simon Schluter

För ytterligare information, kontakta Russell Clark. Tel: 0734 359 741 / email: russell.clark@scp.se