Skyscanner

Skidfynd: Skyscanner tipsar om sistaminuten fynd till populära skidflygplatser

Pressmeddelande   •   Feb 17, 2010 10:39 CET

Det finns fortfarande många billiga flygbiljetter kvar till de populära skidorterna. Har du inte något emot att själv organisera din skidresa kan du fortfarande få ihop en riktig prisvärd tur till backarna.

Skyscanner tipsar här om de bästa erbjudandena på flyg till Europas skidflygplatser.

Geneve- flyg från 761 kronor

Med närhet till den franska gränsen (flygplatsen har till och med en fransk del) är Geneves flygplats en perfekt utgångspunkt för skid- och snowboardåkare med ett utbud på över 100 skidorter inom en radie på max två timmars bilresa. En av de närmaste är Lelex, en liten ort med 13 skidlifter, idealisk för familjer och nybörjare. På andra sidan skalan finns Morzine, del av Les Portes Du Soleil, ett enormt sammanlänkat skidområde som erbjuder omkring 650 pister med över 200 skidlifter.

Nice- flyg från 1182 kronor

Belägen på ett bra avstånd från både de sydfranska och de italienska alperna, erbjuder Nice hela 12 skidorter inom en radie på tre timmars bilresa. Isola 2000 är en av de bästa i sin klass med höjder upp till 2610 meter, ett femtiotal pister och omkring 120 kilometer backar för skid- och snowboardåkning. Alba, omkring 2,5 timmar från Nice är ett utmärkt val för nybörjare, ett kompakt område som också lämpar sig för längdskidåkning med sina 52 kilometer långa spår.

Salzburg- flyg från 948 kronor

Beläget i norra Österrike, Salzburg är omgivet av över 100 skidorter i söder, öst och väst, alla på ett avstånd mindre än två timmar från flygplatsen. Mayrhofen är en av de mest berömda i Österrike; skidområdet Zillertal erbjuder tillgång till över 130 pister. Om du är ute efter ett familjevänligt skidområde och inte vill köra allt för långt, prova St Wolfgang, en av Salzburgs närmaste skidorter; denna lilla ort har nio lifter och 30 kilometer spår för längdskidåkning.

München- flyg från 968 kronor

En utmärkt utgångspunkt för skidåkare med över 100 skidorter inom ett avstånd av två timmars bilresa från flygplatsen. Välj från ett utmärkt utbud av orter i norra Österrike, eller något mer annorlunda; varför inte prova den tyska skidorten München? Även om Tyskland inte är särskilt känt som en skiddestination finns här flera bra alternativ; Sankt Englmar, ett litet skidområde bäst lämpat för nybörjare och unga familjer beläget i östra Tyskland eller varför inte områdena Grainau och Garmisch-Partenkirchen, några av Tysklands största med sina 44 pister.

Grenoble- flyg från 583 kronor

Här finns över 50 skidorter inom 1,5 timmars bilresa från flygplatsen, inklusive några av de största och de bästa orterna så som Alp d’Huez, Courchevel, La Grave, Meribel och Valmorel. För dig som är ute efter en mer anonym ort, prova Austrans, ett tystare område med 16 lifter och omkring 18 kilometer backar samt 160 kilometer spår för längdskidåkning.

Toulouse- flyg från 774 kronor

Touluse flygplats ger dig tillgång till Pyrenéernas skidorter i Frankrike, Andorra och Spanien. Pas de la Casa är en välbesökt ort känd för sin prisvärdhet och hålligång medan mindre kända Arcalais i Andorra nyligen utnämndes till en av de mest underskattade skidorterna av The Times tack vare den starka pudersnön och den utmärkta terrängen.

Innsbruck- flyg från 725 kronor

Beläget i den vackra Tyrolregionen, erbjuder Innsbruck ett stort utbud av utomhusskoj och ett livligt nattliv. Staden är omgiven av snötäckta berg och det finns flera skidområden i närheten att välja bland inklusive Axamer Lizum, Igls och Stubai. Nordpark ligger närmast staden och det tar inte mer än 20 minuter att ta sig från centrum till skidbackarna med hjälp av spårvagn.

Milano Bergamo- flyg från 106 kronor

Flyg till Milano som är en mycket bra utgångspunkt för de norditalienska skidorterna. De mindre kända skidområdena kring Como, Alba och Brusson är alla drygt två timmars bilresa bort. Milano Bergamo är också en bra flygplats för att ta sig vidare till Livingo; den skattefria skidorten med utmärkt terräng och ett bra utbud av pister. Livingo tillhör dessutom de skidorter som bevarat sin charm och stått emot överexploateringen. Barnfamiljer bör ha i åtanke att det krävs en fem timmar lång bussresa för att ta sig hit, kanske inte helt idealiskt för småbarn.

Chambery- flyg från 2109 kronor

Känd som "ingången till de franska alperna" gör Chambery till en favorit bland skid- och snowboardåkare som snabbt vill ut i backarna. Denna lilla men moderna skidorten är belägen bara en timme från flera av Frankrikes bästa skidorter däribland La Tania, Courchevel, Méribel, Megeve och Valmorel.

Olso- flyg från 74 kronor

Boka ett flyg till Oslo och upptäck ett flertal små skidorter i närheten och till och med en i staden: Tryvann Vinterpark som har sju lifter, 14 backar på sammanlagt 381 meter och en terrängpark. Orten Hafjell/ Lillehammer är en av Norges äldsta och mest prestigefyllda vinterdestinationer och ligger drygt två timmars bilresa från staden. Det stora utbudet av alpina backar i Hafjell (som ligger bara 15 kilometer från Lillehammer) gör detta till platsen för utförsåkare, här finns sammanlagt 40 kilometer backar och 15 lifter.

Priserna gäller tur och retur, inklusive skatt. Kostnad för bagage och skidutrustning är inte medräknad. Priserna gäller vid tidpunkten då artikeln skrevs.

Om Skyscanner:

Skyscanner tillhandahåller direkta jämförelser av flygpriser online på över 670 000 linjer, inklusive flyg till New York. Med Skyscanner kan användarna göra sökningar utan att behöva uppge exakt datum eller ens destination. Skyscanner är tillgängligt på över 20 olika språk inklusive engelska, tyska och spanska.

Presskontakt:

Kristin Andersson