Mother Tarantula

Skivrelease: BASKERY - NEW FRIENDS (22:a juni)

Pressmeddelande   •   Jun 13, 2011 12:07 CEST

NYTT SKIVBOLAG, NYTT SOUND, NYA VÄNNER Det har gått tre år sedan debuten, “Fall Among Thieves” släpptes, men Greta, Stella och Sunniva Bondesson har inte tagit något uppehåll utan har under tiden turnerat sig igenom stora delar av USA, Kanada, Australien och Europa. De kommer ursprungligen från Stockholm, men två av tre bor utomlands. Själva beskriver de Baskery som ett band i trotsåldern, obstinat och bångstyrigt, med en ovilja att slå rot. "Vi har brutit med flertalet samarbetspartners, bl.a management, skivbolag och diverse bokningsagenter. Vi har insett att vi nog är ganska bråkiga, men det är aldrig personligt. Vi är bara måna om att bevara Baskerys frihet som band." Meningsskiljaktigheter till trots var första skivan en lyckad debut, som hyllades i brittisk musikpress och ledde till spelningar på välkända festivaler som Glastonbury (ENG) Calgary folk (KA) Lowlands (NL) och Woodford folk (AU).

"New Friends", som av bandet redan fått smeknamnet "the gypsy album" är skrivet och inspelat runtom i Europa; den första sessionen hölls i Gig Studios på Södermalm, Stockholm, nummer två i Studio Pungkula, Norrtälje, därefter följde ett slitet motellrum i Aberdeen, en bandlägenhet i Belfast, Sunnivas vardagsrum i Berlin och avslutningsvis en kyrka på Öland. "Rivers of Home", som spelades in i kyrkan, handlar om en drunkningsolycka där huvudpersonen slutar att kämpa emot döden när euforin infinner sig och naturen känns tryggare än en full pojkvän på land.

Alla låtar är skrivna och arrangerade av bandet. Debutens enkelhet har till viss del övergivits och elgitarrer, cello och slagverk har fått skapa ett bredare sound. Något riktigt produktionstänk fanns dock inte, därav heller ingen producent. De tio låtarna mixades slutligen i Ballsaal Studios i Berlin av Blackpete (Depeche Mode, Peter Fox, Beatsteaks, Nina Haagen m.fl.)

Baskery försöker att undvika genrebenämningar i mesta mån, men om man ombedes blir det hemmagjorda uttryck som banjopunk, killbilly och mudcountry. På nya skivan kan man dock tänka sig att folk kommer skönja element av sad-core, glam och garage. Baskery säger själva; "Det handlar inte om vilka instrument man spelar, utan om hur man hanterar dem." I sommar syns de bl.a på Peace & Love, Stockholms Kulturfestival och Malmöfestivalen.

Biografi, pressbilder, EPK och turnéplan finns på bandets hemsida, där du också kan se den coola videon till "Throw a Bone" - både låten och videon är inspelade i Long Beach, CA.

MOTHER TARANTULA:

Skivbolaget startades 2011 och drivs som de flesta nystartade bolag av framåtanda och en oförstörd och romantisk världsbild. Nåväl, det kommer att släppas fler skivor än Baskerys, så mycket vet vi.

SAGT OM DEBUTEN “FALL AMONG THIEVES”:

“Sällan lyckas ett svenskt band göra så genomamerikansk musik med samma självklarhet.”   Nils Hansson, Dagens Nyheter

“2000-talets bästa svenska debut”  Erik Suss, Arbetarbladet 5/5

“Försök att lyssna på Haunt You och One Horse Down utan att börja tokdansa runt i rummet”  Lennart Persson, Rootsy

“A stunning debut album…”  Andy Fyfe, Q Magazine 4/5

“Sweden’s own wildwood flowers”    Rob Hughes, Uncut Magazine 4/5

“This is absurdly wonderful… Stockholm sisters turn Americana on its head”   Colin Irwin, Mojo 4/5